Hlavní obsah

Co jste nevěděli o Dodge Viper: Má světla pro BMW a držáky nápojů chybí schválně

K čemu je skleněná bublina naplněná kapalinou ve světlech Dodge Viper, proč nemá držáky nápojů a jak Chrysler bojoval proti enormní spotřebě paliva osmilitrového desetiválce, odhaluje video, které zpovídá šéfa vývoje Roye Sjoberga.

Článek

Ikonický americký supersport Dodge Viper se sice již pár let nevyrábí, to ale neznamená, že by se sem tam neobjevila nějaká perlička z jeho vývoje ještě dnes, více než třicet let poté, co původní viper RT/10 přišel na trh.

Skrz youtubový kanál Four Eyes, jehož autor jezdí viperem GTS z druhé poloviny 90. let, ji tentokrát přináší Roy Sjoberg, vedoucí vývoje původního vozu. Světlomety původního viperu podle jeho - jak sám podotýká, stárnoucí - paměti vyvíjela americká společnost General Electric pro BMW Z1 za vlastní, nikoliv německé peníze.

BMW nakonec nikdy Z1 v USA neprodávalo a zvolilo jiné světlomety. GE zůstaly prototypy a nástroje k výrobě světel. „Dostal jsem vyvinutý design, který jsme mohli použít do viperu,“ říká Sjoberg ve videu. Znamenalo to úspory v řádu milionů dolarů.

Nejdrsnější americký supersport se začal prodávat před 30 lety

AutoMoto

A co je ta věc naplněná kapalinou uvnitř světlometu? Vodováha. „Používali ji v továrně ke správnému nastavení světel,“ vzpomíná Sjoberg. Když ji chtěl nechat odstranit pro finální výrobu, dozvěděl se, že by to stálo 1,50 dolaru za každý světlomet. „Řekl jsem ‚Kašleme na to, nechte to tam‘,“ dodává.

Druhá zajímavost je absence držáků nápojů v interiéru. Jednoho by nenapadlo vůbec přemýšlet nad tím, proč tu nejsou, když původní viper RT/10 neměl ani okna či střechu, natož zámky dveří, ale přesto to má konkrétní důvod.

Foto: Dodge

První generace Dodge Viper, vyráběná v letech 1992 až 1995

Lee Iacocca, tehdejší generální ředitel Chrysler Corporation, jak se tehdy jmenoval koncern vlastnící značky Plymouth, Chrysler a Dodge, v té době neměl zrovna v lásce magazín Road & Track, protože ten ocenil firmu trochu posměšnou cenou za držáky nápojů. Jejich integrace do Plymouthu Voyager v roce 1983 sice byla důležitým krokem, ale jako výrobce aut chcete dostávat jiné ceny.

„Neocenili nás za šasi, za motory, za vzhled, bylo to za držáky nápojů. Iacocca z toho neměl radost, chtěl významnější ocenění než za držáky nápojů. Proto je viper neměl,“ vypráví Sjoberg.

Další perličkou viperu, kterou vysvětluje youtuber sám, je malá oranžová šipka, která se za určitých okolností rozsvítí v přístrojovém štítu. Ta ukazuje, že vůz přeskočí dva kvalty, když budete chtít odřadit z jedničky - kulisa řazení vás navede rovnou na čtyřku. Cílem je udržet otáčky motoru nízko, a tak snížit spotřebu paliva, protože už tehdy v USA existovaly limity spotřeby paliva spolu s daněmi za nadlimitní apetit, ovšem výsledkem je samozřejmě podtáčení motoru.

Jaká budoucnost čeká Dodge Viper? Elektromobil by neměl smysl, míní tvůrci

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám