Hlavní obsah

Co dělat při nehodě v zahraničí? Někde je nutné vždy volat policii

Řešení dopravní nehody v zahraničí může být problematické kvůli jazykové bariéře i drobným odlišnostem v předpisech. Někde je policie potřeba vždy, jinde zase můžete dostat pokutu, pokud ji zavoláte zbytečně. Obecně platí, že je nutné vše dokumentovat a záznamy uchovat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Letní prázdniny jsou obdobím, kdy řada lidí vyráží na dovolenou vlastním autem. S jakoukoliv jízdou autem se vždy pojí riziko nehody, ovšem zatímco v Česku člověk obecně ví, co má při nehodě dělat, v zahraničí se mohou pravidla trochu lišit. Ať už jedete k moři, nebo do hor, být připraven se vždy hodí.

Jedete na dovolenou autem? Na tohle nezapomeňte

AutoMoto

Základem, byť spíš na preventivní stránce věci, by ve věci problémů s autem v zahraničí mělo být dobré cestovní pojištění. To může zajistit odtah a opravu nepojízdného auta, stejně jako zapůjčení náhradního – a tím ušetřit desetitisíce korun. Navíc nejen v případě nehody, ale i pokud se vaše auto porouchá a na místě není nikdo schopný ho opravit.

Když dojde k nehodě, je nezbytné neprodleně zastavit vozidlo a zapnout varovné „dvojblinkry“. Před vystoupením z vozidla si oblečte reflexní vestu, která je v řadě států povinná; někde, např. v Rakousku, dokonce pro všechny členy posádky. Umístěte na silnici výstražný trojúhelník v dostatečné vzdálenosti za vozem.

Volat policii je někdy nutné, jindy na škodu

Pokud byl někdo při nehodě zraněn, je třeba v prvé řadě mu poskytnout první pomoc a zavolat místní záchrannou službu. Všechny státy Evropské unie, Švýcarsko, Norsko a další využívají jednotné bezplatné číslo tísňového volání 112.

Z vlastních zkušeností můžeme doporučit zavolat na toto číslo i v případě, pokud vás místní řidič druhého vozu ujišťuje, že policii zavolal. Zejména, nerozumíte-li místní řeči. Může se stát, že místo běžné tísňové linky vytočil svého známého v policejní službě. Vyšetřování nehody se pak může z nestranného stáčet ve váš neprospěch.

SPECIÁL: Vyrazili jsme na závod pro auta za pár šupů. Do cíle jsme málem nedojeli

AutoMoto

Na stejné lince se dovoláte i policie, kterou je v některých zemích třeba volat i u drobné dopravní nehody. „Například v Polsku, Chorvatsku, Rumunsku, na Ukrajině nebo v Maďarsku a v Bulharsku je nezbytné k nehodě přivolat policii vždy, i když jde třeba jen o 'ťuknutí'. V mnoha zemích je rovněž opuštění místa nehody před příjezdem policie nebo okamžité neposkytnutí první pomoci zraněným hodnoceno jako trestný čin, za který se může viník dostat až na několik let do vězení,“ upozorňuje mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová.

Přivolání policie ale nemusí být vždy ku prospěchu věci. Např. v Rakousku, když zavoláte policii k drobné nehodě zbytečně, riskujete pokutu, dodává Svobodová.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Záznam o dopravní nehodě

Naopak např. v oblíbeném Chorvatsku je podle platformy Vize Nula, která si klade za cíl zlepšit bezpečnost na silnicích, nutné při výjezdu ze země mít policejní protokol o vyšetření nehody, pokud došlo na autě k viditelnému poškození. V Německu je třeba volat policii např. při poškození zaparkovaného auta, jehož majitel není na místě, v Itálii je to nutné, pokud nehoda omezuje provoz.

V případě, že policie k nehodě nepřijede, je obzvlášť nutné zajištění osobních a kontaktních údajů všech účastníků nehody, údaje o pojištění a kontakt na případné svědky. A ovšem je důležité pečlivě uchovat všechny dokumenty, ať už o nehodě samotné, o nutných opravách, nebo případné lékařské zprávy.

Nepodepisujte, čemu nerozumíte

Konečně, důležitá rada, která je sice na papíře jednoduchá, ale v praxi, ve stresu, někdy obtížně splnitelná – nepodepisujte nic, čemu dost dobře nerozumíte.

Na dovolenou autem? Tipy z praxe, jak lépe zvládnout dlouhou cestu

Podcasty a pořady

„Pokud pro vás nevýhodné dokumenty podepíšete, může se stát, že nevědomě uzavřete dohodu a zřeknete se odškodnění ze strany viníka a jeho pojišťovny. Může se dokonce stát, že takto přijmete vinu za celou nehodu a kompletní odškodnění druhé strany půjde z vašeho povinného ručení,“ uvedl pro Novinky v minulosti Tomáš Beck z firmy Vindicia.

Připomněl i to, že ačkoliv je v některých státech dovoleno řídit s určitým množstvím alkoholu v krvi, v případě nehody to může znamenat zásadní problém. „Při nehodě to hraje proti řidiči. A to i v případě, že šofér danou hladinu nepřekročil, a dokonce i tehdy, kdy nehodu přímo nezavinil.“

Související články

Výběr článků

Načítám