Článek
Udělali ho společně Ford a výzkumníci z Vanderbiltovy univerzity v americkém Nashvillu. Důvodem byl průzkum, kdy se ukázalo, že řidiči v Německu stráví každý rok průměrně 30 hodin v zácpách.
A tak se na testovacím polygonu zjišťovalo proč. Samozřejmě že všechny ty nešvary známe. Lidé se snaží přejíždět z pruhu do pruhu, protože si myslí, že bude rychlejší, nedávají blinkr, nevěnují se řízení apod. Auta poskakují po metrech, a najednou se rozjedou. Bez zjevné příčiny. Nikde žádná uzavírka, nehoda, nic. Tento jev má svůj specifický název – Fantomová dopravní zácpa.
Jízda v koloně tak vykazuje jeden zásadní jev – každý automobil v řadě brzdí prudčeji než ten předním. A tak se kolona může během chvíle zastavit zcela. A tak přišla na řadu otázka, jak se změní chování shluku aut, pokud bude zapojen adaptivní tempomat.

Fantomová dopravní zácpa je typickým příkladem problémů jízdy v koloně
Ford a univerzitními výzkumníci nechali 36 testovacích řidičů jezdit po oválu rychlostí 97 km/h. Ti jezdili bez tempomatu. Pak přední vozidla zpomalila na 64 km/h. Vlna brzdného zpomalení byla sledována na GPS souřadnicích i senzorech z brzdných systémů.
Pak všechna auta zapnula adaptivní tempomat. Pokus se opakoval se stejnými rychlostmi. Výsledek? Žádné prudké zpomalení kolony. Poslední vůz projel měřeným úsekem rychlostí 54 km/h, tedy jen o málo méně než ten první.
Testy probíhaly i s různými poměry aut se zapnutými tempomaty. Výrazné zlepšení stavu dopravy vykázala i varianta, kdy adaptivní tempomat měla zapnuta jen třetina automobilů.
Ukazuje se tak, že moderní technologie, i když je mnozí řidiči nemusí mít zrovna v lásce, dokážou reálně pomoct. Adaptivní tempomat je dnes už vcelku běžnou součástí všech automobilům ovšem v příplatkových výbavách. Jak je vidět, vyplatí se.