Článek
Pařížská značka hraje ve skupině PSA, respektive Stellantis, v posledních letech roli spíše lidové automobilky s odvážným designem, na reprezentativní modely s vyšší cenovkou proto moc místa nezbývá. „Cé-pětka” opustila evropský trh ve své druhé generaci už v roce 2017, limuzína C6 dokonce o pět let dříve. Roli vlajkové lodi tak plnilo SUV C5 Aircross, tento úkol však nově přebírá model C5 X.
S délkou 4805 mm, šířkou 1865 mm a výškou 1485 mm jde o klasický vůz segmentu D, tedy střední třídy. Nadstandardní je rozvor náprav 2785 mm, který má zajistit velkorysý podélný prostor pro posádku.
Není snadné určit, o jaký typ karoserie se jedná. Vůz přebírá prvky SUV s oplastovanými blatníky, nárazníky a prahy či zvýšenou světlou výškou. Záď je ostře skosená ve stylu hatchbacku, silueta připomíná stylová kombi se svažující se střešní linií.
Podobně jako třeba Renault Scénic nová C5 X razí strategii vysokých a úzkých kol. Přední část se standardními LED světlomety a písmenem X ve světelném podpisu pokračuje ve stylu nové generace modelu C4.
Citroën C4 má ceny pro český trh, včetně elektrické verze
Rovněž v interiéru jsou patrné prvky připomínající novou C4. Dominantou je 12palcový displej dotykové infotainmentu, přičemž ovládání ventilace je odděleno. Průhledový head-up displej je významně rozšířený a poprvé u této značky nepoužívá přídavné sklo. Zavazadelník má objem 545 litrů, respektive 1640 l po sklopení sedadel.
Novinka přijíždí na modulární platformě francouzské části skupiny Stellantis, má tedy společné základy s Peugeotem 508 nebo DS 9. To vozu umožňuje i zástavbu plug-in hybridního ústrojí se systémovým výkonem 225 koní využívající přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku a osmistupňovou samočinnou převodovku. Dojezd na elektřinu činí 50 km.
Test Citroënu C5 Aircross 2,0 BlueHDi: Zajímavý zvenčí, tichý uvnitř
Podrobnosti o dalších motorizacích zatím Francouzi neuvádějí, budou ovšem nejspíš výhradně zážehové a přeplňované – nabízí se šestnáctistovka bez elektromotoru s výkonem 180 koní nebo i základ v podobě tříválcové dvanáctistovky, která umí i 155 koňských sil.
Jízdní asistenty zvládají druhý normovaný stupeň samořízení. Citroën se znovu soustředí hlavně na komfort. Ten má zajistit pokročilé odhlučnění, měkká pěnová sedadla, ale i odpružení. Dny aktivního hydropneumatického odpružení jsou sice sečteny, malou náhradou mají být hydraulické dorazy tlumičů, ale v případě plug-in hybridu i nový systém s adaptivními tlumiči o třech stupních tuhosti.
Novinka se na trhu objeví v druhé polovině roku 2021.