Článek
Do nabitého trhu s SUV-kupé přibyl další silný hráč a znovu se jedná o francouzskou automobilku. Po uvedení Renaultu Arkana a nedávno i Peugeotu 408 přichází Citroën s modelem C4 X.
Peugeot 408 přijíždí jako odvážně tvarovaný crossover
Oproti arkaně a 408 však má C4 X jednu zásadní odlišnost - není to liftback, nýbrž fastback. Otvírá se tedy jen malé víko kufru, není výklopná celá záď. Prostor v zavazadelníku ale k zahození není - má 510 litrů objemu.
Vůz je dlouhý 4600 mm, široký 1800 mm, 1525 mm vysoký a má stejný rozvor 2 670 mm. Je tedy tak o trochu menší než Peugeot, ale zároveň má nižší aerodynamický koeficient.
Na některých evropských trzích, jako je Německo, Francie, Itálie nebo Španělsko, se nová C4 X bude prodávat výhradně jako elektromobil s názvem ë-C4 X, který nabídne dojezd 360 kilometrů při kapacitě baterie 50 kWh.
Verze ë-C4 X má výkon 136 koňských sil, točivý moment 260 Nm, na stovku se rozjede za 9,7 sekundy a zvládá až 150 km/h. Zvládá nabíjení výkonem až 100 kW; u takové přípojky se na 80 % nabije za půl hodiny. 7,4kW palubní nabíječka zvládne baterii dobít za 7,5 hodiny, příplatková 11kW za 5 hodin.
Citroën vdechl život bláznivému konceptu mikroauta do terénu
Kromě elektrické verze budou na některých trzích k mání i spalovací motory. Verze PureTech 100 dostane šestistupňovou manuální převodovku, verze PureTech 130 bude mít osmistupňový automat.
Některé trhy dostanou také turbodiesel BlueHDi 130, rovněž s osmistupňovým automatem. Můžeme předpokládat, že v případě PureTechu se jedná o 1,2l tříválec a v případě BlueHDi o 1,5l čtyřválec, ovšem tisková zpráva to výslovně nezmiňuje.
Jako u každého citroënu jsou i zde samozřejmostí tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy. Jejich princip je, že místo konvenčních gumových dorazů má tlumič pérování hydraulické dorazy s progresivní tuhostí, a tak může být měkčí. Na každém kole tak pracují v podstatě tři tlumiče v jednom, což má činit jízdu extra komfortní.
Ve výbavě jsou samozřejmě také různé bezpečnostní jízdní asistenty, na které je dnes člověk u nových aut už zvyklý. Jde o autonomní nouzové brzdění v městských rychlostech, varování před srážkou, adaptivní tempomat v kombinaci s aktivním vedením v jízdním pruhu pro autonomní jízdu 2. úrovně, sledování mrtvého úhlu, rozšířené rozpoznávání dopravních značek či hlídání únavy řidiče.
Prodeje odstartují na podzim letošního roku a vůz se bude vyrábět v závodě koncernu Stellantis ve španělském Madridu.