Hlavní obsah

Citroën má miniaturního Kamaráda. Model Ami je navržen pro levné sdílení

Novinky, laz

V loňském roce nukázal Citroën na autosalonu v Ženevě koncept Ami One. Letos se v Ženevě značka s dvojitým šípem neprezentuje, týden před show ale představuje sériovou verzi extrémně malého vozítka. Jmenuje se Ami, což ve francouzštině znamená kamarád či přítel.

Foto: Citroën

Citroën Ami

Článek

Citroën v novém voze sleduje způsob moderní mobility v přeplněných a restrikcích svázaných velkoměstech, podle vyjádření automobilky chce zpřístupnit elektromobilitu všem.

Nejenže chce být Citroën kamarádský svým vizuálem jako značka, ale i samotný model se jmenuje prostě Kamarád. Jméno Ami známe i z historie, ze 60. a 70. let.

Foto: Citroën

Ami je pro Citroën ikonou šedesátých a sedmdesátých let

Tohle ale rozhodně není masový hatchback nižší střední třídy. Jedná se o malinkaté vozítko pro dva. Na délku má pouhých 2,42 metru, na šířku naměříte 1,39 metru. Je tedy menší než současný Smart.

Díky pohotovostní hmotnosti pod 500 kilogramů, přesně 485 kg, je vůz klasifikován jako lehká čtyřkolka a lze jej řídit od 15 let. Přesně jako Renault Twizy. Tentokrát jde ale o zcela uzavřený vůz.

Pochopitelně se jedná o elektromobil, baterie má kapacitu 5,5 kWh a poskytuje normovaný dojezd 70 kilometrů. Z konvenční zásuvky ji dobijete do plna za tři hodiny. Elektromotor poskytuje výkon 6 kW, 8 koní. Maximální rychlost činí 45 km/h.

Díly jako dveře nebo oba nárazníky jsou pro zlevnění výroby stejné. I proto je interiér především účelný. Například infotainment zde zastupuje držák na chytrý telefon.

Koupit? Spíš půjčit si

Existuje hned několik možností, jak s novým Ami jezdit. Novinka se od 30. března chystá na francouzský trh, o pár měsíců později i do Španělska, Itálie, Belgie, Portugalska a Německa. Prodej v Čechách zatím není nepotvrzen. Jako příklad však francouzská nabídka poslouží dobře.

Ami si klidně můžete koupit, základní cena činí 6 000 eur, tedy asi 152 tisíc korun. Větší smysl ale dávají jiné formy užívání. Dlouhodobý pronájem na 48 měsíců přijde na 2644 eur (66 tisíc korun) plus 20 eur (506 korun) měsíčně. Vozy budou součástí služby Free2Move, kterou zajišťuje přímo skupina PSA. Půjde si je tak půjčit klidně jen na chvíli. Registrace přijde na 9,9 eur (250 korun) měsíčně a zápůjčka na 0,26 eur (7 korun) za minutu.

Je tohle nový segment, ve kterém se jednou budou prát zavedené evropské automobilky? Sdílené elektrické mikrovozy nám možná v budoucnu ještě hodně poví.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám