Článek
Model 2CV se začal rodit už na konci třicátých let minulého století. Podle firemní legendy šéf Citroënu Pierre-Jules Boulanger zadal konstruktérům následující úkol: musí to být levné lidové auto, které zvládne přepravit čtyři statné vesničany s klobouky na hlavě, se sudem vína nebo s pytlem brambor uvnitř a ošatkou vajíček.
A podvozek musí být komfortně houpavý, až auto pojede přes zorané pole, nesmí se rozbít jediné vejce. Projekt dostal název Toute Petite Voiture (česky „velmi malý vůz”).
Automobil mohl být dokončen výrazně dříve, ale druhá světová válka (1939-1945) celý projekt prakticky zastavila. Hotové prototypy konstruktéři schovali po celé Francii, práce začaly v roce 1946 a už o dva roky později se v říjnu na pařížském autosalonu tento automobil s charakteristickým designem poprvé ukázal světu.
První verze měla výkon 9 koní
Vzhled se ne každému líbil, objektivně šlo o konstrukčně jednoduchý, snadno opravitelný vůz s komfortními jízdními vlastnostmi.
Základem byl benzínový motor o objemu 375 ccm s výkonem 9 koní (6,6 kW) a nejvyšší rychlostí pouhých 65 kilometrů v hodině. Později se v 2CV objevily i silnější agregáty, maximem byl zdvihový objem 602 ccm a výkon 27 koní (20 kW). Síla motoru se přenášela na přední kola.
Postupně vzniklo hned několik dalších verzí, například dodávka či verze Sahara s pohonem všech čtyř kol. Celkem se vyrobilo 3 868 633 kusů. Kromě Francie se tato legenda, srovnávaná s modelem Volkswagen Brouk, vyráběla také v Portugalsku.
Kachna si zahrála i v několika filmech, asi nejznámější je filmová série Četník ze Saint Tropez. V Česku jezdí dodnes 450 kachen, v běžném provozu je ovšem již prakticky nepotkáte. Ale existuje pár nadšenců, kteří s ní z Česka podnikají dlouhé výlety, o jednom jsme letos psali. [celá zpráva]