Článek
Automobilka Dacia nedávno představila novou generaci populárního SUV duster, které je dostupné se spalovacím motorem i hybridním pohonem. Nabízí se ovšem otázka, kdy i tohle relativně dostupné SUV vsadí na čistě elektrický pohon.
Denis Le Vot, generální ředitel značky Dacia, na tuto otázku od britského webu Autocar odpověděl jednoduše: „Nevím.“ Důvod je celkem prostý – na tohle rozhodnutí mají v automobilce ještě poměrně dost času.
Při standardním životním cyklu běžného automobilu lze očekávat, že nová generace Dacie Duster bude představena kolem roku 2032. Le Vot předpokládá, že i touto dobou budou na trhu ještě takové podmínky, aby duster mohl zůstat stále dostupný se spalovacím motorem.
Dacia představila nový duster
Vedení značky Dacia si totiž dobře uvědomuje, že spalovací motory jsou jednou z jejích předností. Zatímco její mateřská skupina Renault ve velkém elektrifikuje, Dacia zastává konzervativnější přístup, nabízí alternativní mobilitu a mohla by sloužit jako pomyslná „záchranná vesta“ v nejistém budoucím prostředí.
„Není to závod o co nejrychlejší elektrifikaci. Možná bych mohl říct i opak. Jsou tu tyto dvě věci, které se pohybují současně. Musíme být prostě konzistentní,“ uvedl Le Vot pro Autocar. „Samozřejmě ale není možné, abychom nic nedělali. Dekarbonizujeme krok za krokem, takže tím prvním je LPG – o 10 % méně uhlíku – a druhý přijde, až se zvýší tlak a trh si to vyžádá. Pak přejdeme na full hybridy.“
Le Vot nicméně dodal, že jednou skončí u elektrického pohonu. Vždy to ale bude záležet na životních cyklech jednotlivých modelů a poptávce na jednotlivých trzích. Dacia totiž vyváží vozy i mimo evropské trhy, například do Turecka, Maroka, Indie a zemí Severní Afriky či Latinské Ameriky.
Jako příklad uvedl Dacii Sandero, jejíž nová generace by měla být představena v roce 2028. „Nikdo si neumí představit, že byste v Evropě během let 2028 až 2034 představili pouze spalovací auto, správně? Současně však elektrifikace nebude stoprocentní a naše modely musí žít i mimo Evropu,“ dodal ředitel značky.
Dacia by tak nakonec mohla skončit u nabídky modelů se dvěma typy pohonu – elektrickým a spalovacím. Na rozhodování má ale zatím stále poměrně dost času.