Článek
Čínská společnost BYD se na evropském trhu nesnaží uspět pouze s osobními elektrickými automobily, ale také s užitkovými vozy a zejména autobusy. Pro hlavní město Velké Británie pak společnost navrhla dokonce speciální stroj, který navazuje na tradici charakteristických červených dvoupatrových autobusů, označovaných double-decker.
Nový BYD BD11, jak zní oficiální název nového stroje, byl představen přímo v Londýně, kde se bude ucházet o kontrakt na nové čistě elektrické autobusy, jež by měly nahradit stávající hybridní dvoupatrové autobusy společnosti Routemaster.
Autobus BYD BD11 je postaven na základech platformy e-Platform 3.0, jejíž součástí jsou nové baterie s technologií Blade, kterou má čínská společnost patentovanou. Podle britského webu Autocar má mít baterie využitelnou kapacitu až 457 kWh a dojezd na jedno nabití by se měl pohybovat kolem 644 kilometrů.
Baterie jsou ovšem modulární, díky čemuž lze optimalizovat dojezd podle jednotlivých linek. Podle Autocar přitom většina autobusů v Londýně najede za den kolem 160 až 320 kilometrů. Nabíjení je možné při výkonu až 500 kW přes pantografy, případně přes dvojici zásuvek. Pro rychlé nabití lze totiž autobus nabíjet ze dvou rychlonabíječek současně.
Pohon zajišťují elektromotory umístěné přímo v kolech s výkonem 2 × 150 kW. Vůz je také vybaven aktivním podvozkem a nabídne i moderní asistenční bezpečnostní systémy, jako je například automatické nouzové brzdění. Autobus měří 10,9 metru na délku, má rozvor 5,4 metru a přepraví až 90 lidí.
Pokud by čínský BYD získal kontrakt na červené londýnské autobusy, bude to pro společnost další úspěch na britských ostrovech, kde podle svých tvrzení aktuálně provozuje zhruba 1800 čistě elektrických autobusů, které již měly najet kolem 130 milionů kilometrů.