Článek
Čínské automobilky dnes mají ještě daleko k tomu, aby poslaly své elektromobily do Evropy. Jejich vozy totiž nejsou certifikovány a nemají patřičná povolení. Ovšem ne tak Aiways s jejich modelem U5. To už povolení má. Všechny úpravy, které jsou potřebné pro splnění evropských předpisů, jsou provedeny a teď se jen auta s evropskou specifikací musí začít vyrábět. Bude to chvíli trvat. Nejdřív bude Aiways U5 v Číně. Tam se začne prodávat ještě tento měsíc. Během příštího roku se pak dostane do Evropy.
Kompaktní SUV s rozměry podobnými Audi Q5 (na délku má 4680 mm) má dojezd 460 km nebo víc, pokud si řidič pronajme větší akumulátory. Ano, samotný automobil totiž půjde koupit, ovšem akumulátory se budou pronajímat a firma se o ně bude starat sama. Tím se vlastně výrazně sníží cena auta. Podle představitelů značky by se měla pohybovat někde kolem 25 000 eur, což je asi 650 000 Kč. To je výrazně méně než za jakékoli konkurenční elektrické SUV, které by nemělo začínat minimálně o 130 000 Kč výš.
Německé know-how
Základem pro auto jsou německé technologie. Firma totiž od samého počátku spolupracuje s Rolandem Gumpertem, bývalým inženýrem Audi, který kolem sebe postavil tým lidí pro vývoj vozu. A tak výzkumné a vývojové centrum není v Číně, ale v Ingolstadtu.
Je tedy jasné, že firma Aiways chce od samého počátku expandovat mimo čínské trhy. Ostatně, nyní už to chce většina tamních firem, protože čínská vláda prudce snížila dotace na pořízení elektrických vozidel, a tak se automobilky, jako je Nio, dostávají do ohromných problémů, protože čínský zákazník nemá dost peněz na tak drahé vozy.
Samozřejmě, že problémy postihly i firmu Aiways, která musela nástup na trhy pozdržet skoro o rok. Původně mělo auto začít s prodejem v Číně už na začátku roku 2019 a na konci naskočit na evropský trh.