Článek
Zatímco EU plánuje zavedení vysokých cel na elektromobily vyrobené v Číně, tamní značky hledají evropské lokace pro své nové továrny, aby se clům vyhnuly. Nedávno oznámila automobilka Chery plán postavit fabriku u Barcelony, čerstvě je to čínský koncern Geely, který zvažuje začít svá auta vyrábět někde na starém kontinentu.
Na nedávné konferenci ve Frankfurtu to odhalil viceprezident skupiny Geely Auto Group Li Čchuan-chaj. „Ještě to není stoprocentní,“ odpověděl na otázku, zda značka plánuje stavbu továrny v Evropě. Je však známo, že vedla letos rozsáhlá jednání s polskou vládou.
Polský náměstek ministra pro rozvojové fondy a regionální politiku Jan Szyszko uvedl, že buď bude v zemi postavena nová továrna na výrobu elektromobilů, které se budou prodávat místním zákazníkům, nebo bude nová továrna umístěna v jiné zemi EU, ale vozy se budou prodávat i v Polsku. Je zřejmé, která z těchto možností je pro Polsko výhodnější, ovšem třebaže současný stav jednání není známý, polská vláda Geely údajně nepovažuje za ideálního partnera.
Nicolas Appelgren, generální ředitel značky Lynk & Co, která patří do skupiny Geely, řekl agentuře Reuters, že firma aktivně hledá místa po celém kontinentu, ovšem další podrobnosti neprozradil. Geely však nedávno otevřelo novou základnu ve Frankfurtu, kde bude testovat a vyvíjet 13 vozidel s elektrifikovaným pohonem, aby zjistila, jak splňují evropské certifikační normy.
Pro úplnost, do koncernu Geely patří mimo jiných automobilky Volvo Cars, Polestar, Zeekr, Lynk & Co a Lotus. Společnost není státní, je v soukromém vlastnictví podnikatele Lia Šu-fua.