Hlavní obsah

Čínské elektromobily podněcují inovativnější koncepty aut, říká šéfdesignér Porsche

Nová konkurence v čele s čínskými značkami elektromobilů nutí manažery a designéry v Německu k větší vnímavosti k odvážným konceptům vozidel. V rozhovoru s agenturou Bloomberg to řekl šéfdesignér automobilky Porsche Michael Mauer, který zhruba 20 let navrhuje modely 911 či Cayenne.

Foto: Zeekr

Zeekr 001 (ilustrační foto)

Článek

„Start-upy, které nemají žádnou tradici, mohou dělat úplně jiné věci,“ řekl 61letý Mauer, který je šéfdesignérem značky Porsche i jejího mateřského koncernu Volkswagen. „Jako designér to vlastně považuji za pozitivní věc, protože to způsobuje, že rozhodující činitelé, tedy správní rada, jsou otevřenější,“ dodal.

Německo se drží na špici automobilového designu díky klasickým vozům, jako je Volkswagen Brouk, Porsche 911 anebo snadno rozpoznatelné sedany BMW a Mercedes-Benz. Zavedené automobilky však čelí nástupu americké značky Tesla a přechod na elektromobilitu s sebou nese nový pohled na vzhled a funkčnost vozů.

Nové standardy v odvětví se vyvíjejí rychle - od supermoderního designu, který vtělila Tesla elektrickému pick-upu Cybertruck anebo čínská automobilka modelu P7, až po vybavení, jako například trojrozměrná přístrojová deska společnosti Li Auto nebo masážní sedadla v modelech Zeekr automobilky Zhejiang Geely Holding.

Evropská komise zahájila vyšetřování čínských státních dotací pro elektromobily

AutoMoto

Generální ředitel koncernu Volkswagen Oliver Blume v září zařadil design na seznam priorit. Posílil tak slovo designérů značek skupiny, mezi něž se řadí i Škoda Auto. Cílem je dodat dříve oblíbeným modelům, jako je Volkswagen Golf, nový šmrnc, posílit projekty elektromobilů a zastavit pokles tržního podílu v Číně.

Koncern propad odbytu v Číně zčásti přičítá tomu, že pustil ze zřetele vzhled vozů a jejich vybavení, tedy aspekty, na které čínští zákazníci dají.

„Úspěch, který Volkswagen dosáhl v objemu prodeje, byl podle mého názoru způsoben tím, že se kladl velký důraz na design a kvalitu provedení,“ konstatoval Mauer. „Design určitě není největším předmětem zájmu společnosti, ale je to oblast, ve které toho s relativně skromnými prostředky lze hodně dosáhnout,“ dodal.

Mauer v tomto ohledu připomněl designovou obměnu řad 5 a 7 automobilky BMW před více než deseti lety. Ačkoli se konzervativnějším klientům nový koncept nezdál, automobilka si podle Mauera díky němu vydobyla pozici modernějšího výrobce aut, který dokáže přitáhnout nové zákazníky.

Podle Mauera musí nový design odrážet zážitek z jízdy, který je mnohem více propojen s okolním světem prostřednictvím softwaru a aplikací. Obtížné je podle něj najít správnou rovnováhu.

Za volantem Porsche Taycan Cross Turismo: Nevídaný kříženec

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám