Hlavní obsah

Čínské elektrické autobusy začínají dobývat americký trh

Novinky, fra

Co by se zdálo ještě před několika lety naprosto nemožné, je dnes realitou. Čínské autobusy začínají být více než silnými konkurenty pro americké značky na jejich trhu. Důvodem je připravenost čínských značek na přechod k elektromobilitě.

Foto: BYD (2x)

Krátký BYD K7M, který bude jezdit i v Anaheimu

Článek

Americký trh byl vždy skvěle zásoben svými vlastními autobusy. Třeba společnost Proterra dokázala zachytit nástup elektromobility a dnes už ve velkém prodává tyto elektrobusy po celých Spojených státech. V současné době už má dodaných nebo objednaných 394 elektrických autobusů po celých USA. Je tak největší americkou společností v tomto odvětví. Jenže má zdatného soupeře, který má nespornou výhodu: cenu. Je jím čínská značka BYD.

Tahle firma nyní podepsala kontrakt s dopravním podnikem města Anaheim na dodávku čtyřiceti autobusů s elektrickým pohonem. Budou různé délky i kapacity. Jistě, těch čtyřicet elektrobusů není prakticky nic, jenže pokud poodstoupíme od této jediné zakázky, tak uvidíme, že BYD už v USA prodal víc než 300 elektrobusů a víc než 600 jich provozuje formou leasingu. To je skoro tisícovka autobusů, které budou v USA jezdit. A to není všechno. Pokračovat budou další. Vždyť na tyto autobusy jsou jen pochvalné recenze.

Třeba Diana Kotlerová, výkonná ředitelka Anaheim Transportation Network (ATN) při podepsání smlouvy se společností BYD autobusy vyloženě pochválila. „Poslední dva roky jsme provozovali čtyři dvanáctimetrové autobusy BYD K9M na našich silnicích. Prokázaly, že jsou to opravdu kvalitní výrobky. Tyto nové autobusy učiní naši flotilu z 57 % bezemisní.“

Foto: BYD

BYD 18M pro švédského dopravce Nobina

Ovšem nekoukejme jen za oceán. V Evropě už BYD prodal dalších 700 elektrobusů. Například největší dopravní společnost ve Švédsku Nobina si objednala už 138 jejich autobusů. Další kusy pak putují do Norska, Dánska, Holandska, Itálie a Francie. Tahle čínská společnost tak dokázala ukrást trh všem renomovaným značkám, které příliš váhaly s vývojem. Zatímco představovaly svoje nové modely, čínská značka již zdarma provozovala v mnoha světových městech vlastní autobusy pro testovací účely dopravních podniků. Ovšem v Evropě roste firmě opravdu velká konkurence. Irizar například postavil první továrnu na elektrické autobusy, zajímavé prodeje má Solaris, VDL a postupně narůstají čísla i Mercedesu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám