Článek
S informací přišel server britské zpravodajské televize BBC, který se odvolává na oznámení spoluzakladatele společnosti KleinVision Antona Zajace, jehož firma AirCar vytvořila. Finanční podmínky obchodu nebyly zveřejněny.
AirCar, poháněný motorem BMW a běžným palivem, v roce 2021 uskutečnil 35 minut dlouhý let mezi dvěma slovenskými letišti. Ke vzletu a přistání využíval vzletové a přistávací dráhy, přičemž přeměna automobilu na letadlo trvala přes dvě minuty.
V roce 2022 pak AirCar získal od slovenského dopravního úřadu osvědčení o letové způsobilosti a během loňského roku se objevil ve videu, které zveřejnil populární youtuber Mr Beast.
Slovenský létající automobil získal povolení, může začít výroba
Od elektromobilů k létajícím autům
Čína už stála v čele vývoje elektromobilů a nyní aktivně vyvíjí řešení pro létající dopravu. V únoru uskutečnila tamní firma Autoflight zkušební let dronu pro přepravu cestujících mezi městy Šen-čen a Ču-chaj. Cesta, která autem trvá tři hodiny, trvala dronu 20 minut. Letoun však byl bez cestujících.
Loni čínská společnost eHang získala od čínských úředníků certifikát bezpečnosti pro své elektrické létající taxi. Na rozdíl od letadel podobným dronům však AirCar nevzlétá a nepřistává vertikálně a potřebuje přistávací dráhu.
Pro tuto formu dopravy stále existují značné překážky v oblasti infrastruktury, regulace a přijetí technologie veřejností. Celosvětové pokusy o regulaci tohoto odvětví přinesly spíše řadu nových otázek.
„V tomto ohledu může historie Západu některé věci zpomalovat, protože je zde trochu pokušení snažit se vtěsnat tyto nové stroje do starých kategorií,“ řekl BBC konzultant z odvětví letectví Steve Wright. „Čína by v tom mohla vidět příležitost, jak se dostat dopředu,“ dodal.
Podobné obavy se kdysi týkaly elektromobilů, u nichž se Čína stala lídrem světového trhu. Prodej technologie slovenského AirCaru by mohl vyvolat otázky, zda se Čína nechystá udělat totéž s létajícími auty.