Hlavní obsah

Čínská automobilka Wey míří do Evropy. Chce útočit na prémiové značky

Bezmála pětisetkoňový plug-in hybrid Wey Coffee 01 se představil na mnichovském autosalonu s tím, že v Německu má jít do prodeje na konci letošního roku. Interiér na první dojem velmi příjemně překvapil.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Wey Coffee 01 na mnichovském autosalonu

Článek

Z relativně malého množství automobilek, které nevynechaly v minulém týdnu proběhlý mnichovský autosalon, stojí za zmínku kromě evropských i jedna čínská. Jmenuje se Wey, je součástí koncernu Great Wall Motors a v Mnichově ukázala dvě auta s názvem Káva.

Opravdu - na jejím stánku stály modely Coffee 01 a Coffee 02. Rozdíly mezi nimi jsou v podstatě jen kosmetické, vypadá to, že 02 je spíš praktické SUV a 01 chce hrát na sportovní notu více skloněným zadním sklem, čímž se snaží navodit dojem kupé.

Koncern Great Wall Motors už na evropských trzích kdysi působil, snažil se zaujmout zákazníky nižších pater trhu s auty s lákavou cenou. Se značkou Wey na to jde opačně - cílí na prémiové segmenty, kde jsou zavedené značky jako BMW, Audi nebo Mercedes-Benz.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Wey Coffee 01 na mnichovském autosalonu

Právě Coffee 01 má být autem, které se ještě letos začne prodávat v Německu. Zatím není známa cena, ale technika už ano. Je to plug-in hybrid, který na elektřinu ujede 149 km díky 41,8kWh baterii. Ke dvěma elektromotorům a devítistupňové dvouspojkové převodovce přidává dvoulitrový spalovací motor běžící v Millerově cyklu a poskytující 204 koní.

Princip Millerova cyklu je stejný jako u Atkinsonova cyklu - sací ventil zůstává otevřený ještě část kompresní fáze pohybu pístu, takže část vzduchu ze spalovací komory je vytlačena zpátky do sacího traktu. Rozdíl oproti Atkinsonově cyklu je, že u Millerova cyklu je přítomno přeplňování - kompresor nebo turbodmychadlo.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Wey Coffee 01 na mnichovském autosalonu

Kombinovaný výkon 01 má být 476 koní a 847 Nm. Vůz je čtyřkolkou, ovšem chápeme-li dostupné informace správně, zadní kola roztáčí jen 184k elektromotor. Na stovku se v čistě elektrickém režimu rozjede vůz za 7 sekund a zvládne až 135 km/h.

Zrychlení na stovku při využití plného výkonu má trvat méně než 5 sekund, což jsou parametry, které strčí třeba takové plug-in hybridní BMW X3 hravě do kapsy. Právě to má být jedním z konkurentů, což je znát i na délce - s 4870 mm je model Coffee 01 o 16 cm delší než X3.

Foto: Wey

Wey Coffee 01 na mnichovském autosalonu

Většina aut na autosalonu byla zavřená, ale jeden zelenomodrý exemplář Coffee 01 nikoliv, takže jsem se mohl podívat i dovnitř.

Číňan v interiéru skutečně zapůsobil - je tu spousta místa, na první dojem jsou i použité materiály na velmi vysoké úrovni. Kvituji např. modrou kůží potažený volant - něco takového dnes nabídne málokterý evropský výrobce, nejste-li ochotni vysázet na dřevo nekřesťanské peníze za individuální provedení interiéru.

Dojem modernosti navozují celkem tři displeje, z nichž dva jsou dotykové a slouží k ovládání vozu; ten menší dole je rezervován klimatizaci. Přístrojový štít řidiče je poměrně malý, prim v poskytování důležitých informací má hrát head-up displej s rozšířenou realitou.

Foto: Wey

Wey Coffee 01 na mnichovském autosalonu

Po technologické stránce je coffee 01 našlapané k prasknutí. Má zvládat připojení pomocí 5G, používat funkci rozpoznávání obličejů a podporovat aktualizace palubního softwaru po internetu.

Samozřejmostí jsou kamery pro 360° rozhled kolem vozu a blíže neupřesněný jízdní asistent pro dálnici; očekávejme kombinaci adaptivního tempomatu s aktivním vedením v jízdních pruzích.

Tisková zpráva hovoří také o umělé inteligenci a konstantním učení vozu v rámci jízdní platformy „Coffee Intelligence”. Co nezmiňuje, je ochrana dat před zneužitím. A také, jestli budou vozy značky Wey dostupné i v Česku.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Wey Coffee 02 na mnichovském autosalonu

Související články

Výběr článků

Načítám