Článek
Číně se v loňském roce nepodařilo vystřídat Japonsko na pozici největšího světového vývozce automobilů. Podle serveru CNBC to vyplývá z údajů celních úřadů obou zemí. Japonsko vloni podle těchto údajů vyvezlo 5,97 milionu aut, zatímco export z Číny dosáhl 5,22 milionu vozů.
Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že více než 70 procent čínského automobilového exportu loni tvořila vozidla s benzinovým pohonem. Zároveň poukázalo na rychlý růst vývozu automobilů s alternativním pohonem, například elektromobilů a hybridních vozů.
Podle analytičky Sarah Tanové ze společnosti Moody’s Analytics řada čínských benzinových vozů směřovala na ruský trh. „Po zahájení ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022 odešla z Ruska řada automobilek a vzniklý prostor vyplnili čínští výrobci,“ uvedla Tanová.
Čínské MG slaví evropský úspěch, crossover ZS v prosinci ovládl španělský trh
Dodala, že významným trhem pro čínská benzinová auta bylo i Mexiko. Podle analytika Jorgeho Guajarda ze společnosti Dentons Global Advisors bylo Mexiko pro čínské automobily druhým největším exportním trhem za Ruskem.
Čínské automobilky v poslední době výrazně expandují na zahraničních trzích, neboť hledají nové příležitosti k růstu v době zpomalování čínské ekonomiky. V letošním roce by však mohl vývoz automobilů z Číny čelit překážkám.
Předpokládá se, že prudký růst čínských automobilek v Rusku se zastaví v důsledku stabilizace na tamním trhu. Evropská unie navíc loni začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně, zatímco některé země, včetně Spojených států, uvažují o zvýšení dovozních cel.
Analytička Françoise Huangová ze společnosti Allianz Trade předpokládá, že podíl čínských automobilek na domácím trhu se do roku 2030 zvýší na 75 procent. To by podle ní vedlo k propadu prodeje evropských automobilů na čínském trhu téměř o 40 procent.