Článek
Nabíjení elektromobilu je dnes otázkou nanejvýš pár desítek minut, pokud přijedete k superrychlé nabíječce se zahřátou baterií a autem, které dvou či třísetkilowattový výkon nabíječky dokáže využít. To v současné době není problém, protože se málokdy stane, že by člověk musel na uvolnění stojanu čekat.
Přesto, dostat dobu potřebnou k nabití auta na úroveň tankování benzínu je lákavé. Nyní to vypadá, že nejblíž téhle metě je čínská značka Aion, patřící pod koncern GAC. A to pomocí modulární grafenové baterie, jejíž vývoj dokončila zkraje letošního roku.
We are excited to announce our breakthrough in battery #technology. Our graphene-based battery combined with a 600A high-power charger, can be recharged to 80% capacity in 8 minutes! Vehicle model Aion V equipped with the new battery is scheduled to start production in Sep. pic.twitter.com/4aK7vASq0B
— GAC MOTOR (@GAC_MOTOR) January 28, 2021
Co víc, tuhle baterii má dostat model Aion V, který by se s ní měl na čínském trhu začít prodávat už v září letošního roku. Automobilka to ohlásila už zkraje letošního roku, jak říká i tweet, ovšem řada lidí rychlosti nabíjení příliš nevěřila. Koncem července však automobilka nabíjení předvedla na své akci s názvem Technologický den.
Přivezla prototypy se dvěma úrovněmi schopností nabíjení – 3C a 6C. Slabší 3C zvládne nabití z nuly na 80 % během 16 minut a z 30 na 80 % během 10 minut. S kapacitou baterie dostatečnou na 500 km dojezdu jsou už tohle skvělá čísla.
Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci
Silnější 6C je ta verze, která se dostává k jednotkám minut. Z nuly na 80 % to zvládne za 8 minut, z 30 na 80 % za pouhých 5 minut. Ještě na osmdesáti procentech přitom nabíjení běží výkonem 481 kW; napětí je 856 V a proud 563 A, jak píše web CNEVpost.com. Dojezd této verze na jedno nabití má být 1000 kilometrů.
Díky nové technologii by takto nesmírně rychlým nabíjením neměla trpět ani životnost baterií. Automobilka uvádí, že pokud by se vždy nabíjelo takto rychle při pokojové teplotě, životnost baterie by měla dosáhnout nejméně milionu kilometrů.
Samozřejmě, tohle všechno jsou prohlášení automobilky, nikoliv zkušenosti z praxe. Ani na tu ale nebude svět čekat dlouho – Aion V se s grafenovými bateriemi má začít prodávat už v září letošního roku. Zároveň s tím má v Číně začít růst nová síť nabíječek, které takovéto výkony budou umět podat.
Devět z deseti majitelů elektromobilů by už nechtělo spalovací auto, říká výzkum
Grafen, supertenká forma uhlíku, byl ještě nedávno pomalu vyvažovaný zlatem kvůli náročné výrobě. Koncern GAC však v loňském roce získal patent na jeho mnohem levnější výrobu – a právě tato baterie je dost pravděpodobně uvedením tohoto patentu v praktické využití.