Článek
Dlouhou dobu vedlo v počtu exportovaných aut Japonsko před Německem a Jižní Koreou. Nyní to však vypadá, že vrcholovou příčku obsadí Čína. Podle zpravodajského webu Nikkei Asia totiž země za období od ledna do listopadu 2023 vyvezla 4,41 milionu aut, o 58 % více než za stejné období roku 2022.
Naopak Japonsko za stejných 11 měsíců loňského roku vyvezlo „jen“ 3,99 milionu aut. Jak budou čísla vypadat za celý rok 2023, se zatím musíme nechat překvapit, ale více než čtyřsettisícový náskok Číny nad Japonskem je poměrně velký.
Na růstu čínských exportů se zatím výrazně nepodílí Evropa ani Spojené státy, dva tradičně velmi velké automobilové trhy. Více než milion aut však jen mezi lednem a říjnem roku 2023 z Číny zamířilo do Ruska a do Mexika.
Volkswagen vyvíjí levnou platformu pro elektromobily, chce ji použít v Číně
V Rusku, které po rozpoutání války na Ukrajině kvapně opustily evropské automobilky, se Čína chytila příležitosti nasytit trh a za 10 měsíců roku 2023 tam dodala 730 tisíc aut - sedminásobně více oproti roku 2022. V Mexiku byl nárůst o 71 % na 330 tisíc vozů. Tato středoamerická země navíc není cílem jen aut vyrobených v Číně - čínské automobilky chtějí v Mexiku začít auta i vyrábět, aby se snáze dostaly na americký trh, uvádí web Carscoops.
Nejde však jen o čínské značky, které svá auta vyvážejí za hranice této obří komunistické země. V Číně se vyrábějí také vozy Tesla, BMW, Volvo a Buick. Volvo, vlastněné čínskou automobilkou Geely, exportuje v Číně vyrobené vozy i do Evropy.