Hlavní obsah

Chystaná emisní norma Euro 7 může znamenat konec nehybridních aut

Novinky, Marek Bednář

Jeden z návrhů chystané emisní normy Euro 7 stanovuje limity tak nízko, že pro spalovací motor není technicky možné je splnit. Norma by tak v den svého zavedení de facto zakázala nová nehybridní auta v celé EU od Belgie po Bulharsko. Uvádí to zdroj serveru Autonews Europe.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Různé evropské státy a také různé automobilky uvažují, kdy zakázat registrace nových aut bez elektrifikace, či rovnou se spalovacím motorem v jakémkoliv pohonném ústrojí. Často se skloňuje rok 2030 jako „vhodný” časový rámec.

Je však možné, že všem udělá čáru přes rozpočet Evropská unie, a to pokud se potvrdí informace o chystané emisní normě Euro 7. Ta by podle zprávy webu Autonews Europe mohla nabýt platnosti nejdříve v roce 2025.

O termín samotný však tolik nejde, jako o limity různých emisí. Tak například oxidy dusíku - v normě Euro 6, jejíž poslední verze s přídomkem ISC-FCM (In-Service Conformity, tedy Shoda v provozu, a Fuel Consumption Meter, tedy Měřič spotřeby paliva) vstoupí v platnost pro všechna nově registrovaná auta od ledna 2021, mají zážehové motory limit oxidů dusíku 60 mg/km a vznětové 80 mg.

EU bude od ledna hlídat, s jakou spotřebou jezdíte. Možná kvůli nové dani

AutoMoto

Jeden z návrhů podle webu hovoří o snížení na 30 mg/km. Přitom současná zařízení, pomocí nichž se měří emise v reálném provozu, mají odchylku měření až 34 mg/km. Hovoří se také o zvýšení náročnosti testů v reálném světě, které mají nově zahrnovat také třeba tažení přívěsu do kopce.

Pokud toto bude uzákoněno, „bude to faktický konec aut s výhradně spalovacími motory. Ani 48V mild hybrid nedokáže dosáhnout takových čísel za každé situace,” uvedl nejmenovaný vývojář z Volkswagenu.

„Museli bychom se zbavit manuálních převodovek, abychom přesně nastavili, kdy mají auta řadit, ... takže by se chovala, jako by byla pod vlivem prášků na spaní. To by bylo nejen dražší, ale také by se vytratila radost z řízení,” pokračoval vývojář.

Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí

AutoMoto

Dodává, že velká většina motoristů si dnes nemůže dovolit nový hybrid či elektrický vůz. Takto přísná emisní norma by tedy podle něj znamenala nárůst emisí z dopravy, nikoliv jejich pokles: „Lidé, kteří z jakéhokoliv důvodu nemůžou přejít na elektrický pohon, si nechají svá stará auta, místo aby si koupili novější, čistší.”

To by mělo samozřejmě vliv i na trh ojetých aut. Snížila by se nabídka pár let starých vozů, s čímž by vzrostly jejich ceny a finančně by na ně dosáhlo méně lidí. Ti by si tak déle nechávali svá stará auta, místo aby si kupovali novější a emisně čistší vozy.

Není to ale všechno. Návrhy na emisní normu jsou dost pravděpodobně vzdálené nejen realitě chudšího motoristy, ale i realitě obecně. „Neexistuje důkaz, že limit oxidů dusíku 30 mg/km je technicky možný, zejména ve všech možných jízdních situacích,” pokračuje zpovídaný.

Porsche věří syntetickému benzínu. Hledá partnera pro továrny

AutoMoto

A není jediný, kdo zastává tento názor. „Komise chce vyžadovat, aby vozidla v budoucnosti měla téměř nulové emise ve všech jízdních situacích. ... To je technicky nemožné a každý to ví,” uvedla v minulosti Hildegarda Müllerová, prezidentka německé Asociace v automobilovém průmyslu.

Dodala, že vhodnější než přísné limity by byla investice do tzv. e-paliv, syntetických paliv vyráběných ze vzdušného CO2 za použití „zelené” energie: „Problém není ve spalovacím motoru, nýbrž v palivu.”

Samozřejmě, jak bude emisní norma Euro 7 vypadat a kdy vstoupí v platnost, zatím není rozhodnuto. Zmiňovaný návrh není jediný a může dojít zásadních úprav.

Související články

Výběr článků

Načítám