Článek
Chromování, které je častým designovým doplňkem aut už od dávných dob, může být v Evropě od příštího roku zakázáno, přinejmenším ve své současné formě. Důvodem je fakt, že při procesu chromování jako povrchové úpravy vznikají karcinogenní emise, uvádí britský web Autocar.
Šestimocný chrom, který je klíčový v procesu chromování, je totiž toxický a jeho emise způsobují rakovinu plic, když je člověk dlouhodobě vdechuje. Proto Evropská unie navrhla zákaz chromování a některé další státy, jako např. Kalifornie, se přidávají.
Šestimocný chrom je v EU regulován již od roku 2006; je zakázáno jeho použití v nových vozidlech nebo elektrotechnice. Podle dostupných informací se to však netýká chromování jako povrchové úpravy, jelikož hotové výrobky nejsou nijak nebezpečné.
Se zákazem spalovacích motorů nesouhlasí 77 procent Čechů
Proces chromování zahrnuje ponoření dílu do nádrže s kapalinou, skrz kterou teče elektrický proud. Tak se na díl přichytí šestimocný chrom. Kapalina ovšem v tomto procesu probublává, a tak se uvolňují právě ony nebezpečné emise.
Chromování není doménou jen automobilového designu. Používá se i ve světlech aut, domácích svítidlech, dřezech a jiných domácích předmětech či třeba na prvcích, které je třeba chránit proti korozi či opotřebením otěrem, jako jsou např. podvozky letadel nebo rybářské náčiní.
Jestli to znamená konec blyštivých doplňků na karoseriích či v interiérech aut, ale zatím není jisté. „Zkoumají se řešení, která tolik neznečišťují,“ citují Britové Gillese Vidala, šéfdesignéra Renaultu.
Jednou z možností by mohlo být chromování za pomoci neškodného, ba pro lidské tělo potřebného trojmocného chromu, které je ale náročnější a výsledný produkt má odlišný vzhled i vlastnosti. Právě rozdíly ve vlastnostech jsou překážkou pro odklon leteckého průmyslu od šestimocného chromu; povrch upravený trojmocným chromem například nesplňuje specifikace amerického ministerstva obrany na tvrdost či odolnost korozi.