Hlavní obsah

Chorvatský Rimac chce změnit městskou dopravu, chystá službu autonomních taxi

Rimac ukáže vysoce autonomní „robotaxi“ na začátku letošního roku. Plánuje, že vozy budou v komerčním provozu do roku 2026.

Foto: Rimac Automobili

Mate Rimac pózující u vozů dvou značek Rimac Group - Bugatti a Rimac. Brzy se k nim přidá třetí projekt zaměřený na robotaxi.

Článek

Chorvatský Rimac, výrobce elektrického hypersportu Neveramateřská společnost automobilky Bugatti, expanduje na trh hromadné mobility pod hlavičkou Project 3 Mobility.

Rimac zatím odhalil jen pár detailů komerčního plánu pro své robotaxi, ale společnost oznámila, že určitá podpora přijde od korejské automobilky Kia.

Zakladatel Mate Rimac v rozhovoru pro Autocar řekl, že nevera slouží důležitému účelu jako ukázkový produkt pro značku Rimac, ale cílem projektu robotaxi je „změnit životy více lidí“ tím, že poskytuje snadno přístupnou elektrickou městskou dopravu.

Podrobností není před odhalením mnoho, ale předpokládá se, že robotaxi dokáže řídit zcela bez lidského zásahu a bude fungovat v rámci infrastruktury, kterou Rimac vyvíjí vedle samotného vozidla včetně nabíječek, skladovacích uzlů a parkovacích míst.

Rimac pro Autocar prozradil, že tajemný stroj „je auto, ale úplně jiného typu“. To naznačuje, že půjde do značné míry o vůz na míru, navržený s důrazem na maximalizaci vnitřního prostoru a účinnost elektrického pohonu. Na rozdíl od dnešních projektů autonomních taxíků typu služby Waimo s Jaguary I-Pace či Cruise s Chevrolety Bolt v pilotním projektu v San Franciscu.

Autonomní vůz v San Francisku přejel člověka, kterého předtím srazilo jiné auto

AutoMoto

Autonomní jaguar váhal v nestandardní situaci. Uhnout policii mu trvalo minutu a půl

AutoMoto

Mate Rimac v rozhovoru řekl, že by služba „mohla změnit způsob, jakým se lidé pohybují po městech“. Může být podle něj prémiová, ale „to neznamená drahá nebo luxusní“.

Project 3 je samostatná značka v rámci portfolia Rimac Group, oddělená od stejnojmenného výrobce superaut a Bugatti. Nedávno jí bylo uděleno 179,5 milionu eur, cca 4,4 miliardy korun, ve financování z programu EU na obnovu a odolnost, který existuje za účelem povzbuzení hospodářského růstu v celém bloku po pandemii.

Záhřeb v hlavní roli

Projekt 3 se soustředí na chorvatské hlavní město Záhřeb, ale má také výzkumné a vývojové zastoupení v Británii s přibližně 100 inženýry sídlícími v novém zařízení na základně poblíž Warwicku.

První prioritou projektu je vybudovat vyhrazenou továrnu pro robotaxi před zahájením provozu na různých místech mimo Chorvatsko. Mate Rimac ve svém prohlášení vysvětlil: „Cílem je výroba vozidel a velkého množství komponentů se sídlem v Chorvatsku, které by pak vyváželo desítky tisíc kusů ročně do míst, kde bude služba robotaxi poskytována.“

Společnost údajně jedná s 20 městy v Evropě a na Středním východě o nabízení služby po pilotním projektu v Záhřebu. Webové stránky Rimacu podrobně popisují plán provozu v Chorvatsku do roku 2026, o rok později v Německu a Velké Británii.

Nový rekord v couvání. Chorvatský supersport na zpátečku uháněl přes 275 km/h

AutoMoto

Nedaleko Záhřebu roste ústředí nového majitele Bugatti, kolem budovy povede testovací trať

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám