Článek
Euro NCAP svou činností přispívá k větší bezpečnosti chodců řadu let. Nyní ve stále větší míře přebírají tuto snahu za vlastní i výrobci automobilů.
Citroën C6 dosáhl nejlepšího hodnocení v oblasti ochrany chodců díky tzv. aktivní kapotě, kterou je jako první sériově vyráběný vůz vybaven. Kapota "céšestky" má programovatelnou deformovatelnost pro všechny typy postav. Tím eliminuje možnost vážných poranění. Jedná se o první vlaštovku, neboť Euro NCAP očekává, že v nejbližší době budou následovat další podobné systémy.
Potěšujících výsledků v ochraně chodců dosáhly i modely Fiat Punto a Seat León, které získaly tři hvězdy. Naopak nový Jeep Grand Cherokee nezískal v této oblasti ani jednu. Testy ochrany chodců jsou prováděny v rychlosti 40 km/hod a testuje se střet s dospělou osobou a dítětem.
Nejslabší v ochraně posádky byl v aktuální sérii testů Chevrolet Matiz, který mimo jiné ztratil body i za chybějící systém upozornění nezapnutých bezpečnostních pásů. Ostatní testované automobily mají tento systém jako standardní výbavu. "To je skvělá zpráva," nechal se slyšet předseda Euro NCAP Claes Tingvall. Ten je přesvědčen, že nepoužívání pásů ve svém důsledku znehodnocuje ostatní ochranné prvky, které dnešní vozy pasažérům poskytují.
Super-mini | |||
Model | Ochrana posádky (max 5 hvězd) | Ochrana dětí v autě(max 5 hvězd) | Ochrana chodců (max 4 hvězdy) |
Chevrolet Matiz | 3 | 3 | 2 |
Daihatsu Sirion | 4 | 3 | 2 |
Fiat Punto | 5 | 3 | 3 |
Kia Rio | 4 | 3 | 2 |
Mitsubishi Colt | 4 | 3 | 1 |
Toyota Yaris | 5 | 3 | 2 |
Volkswagen Fox | 4 | 4 | 2 |
Malá rodiná auta | |||
Model | Ochrana posádky | Ochrana dětí v autě | Ochrana chodců |
Seat León | 4 | 4 | 3 |
Velké rodiné vozy | |||
Fiat Croma | 5 | 4 | 1 |
Mazda 6 | 4 | 4 | 1 |
Peugeot 407 Coupe | 5 | 4 | 2 |
Executive car | |||
Citroën C6 | 5 | 4 | 4 |
Malá MPV | |||
Citroën Berlingo | 4 | 3 | 2 |
Mazda 5 | 5 | 3 | 2 |
Off-road | |||
Jeep Grand Cherokee | 4 | 3 | 0 |
Anketa
Euro NCAP
Evropské sdružení Euro NCAP bylo založeno v roce 1997 a zabývá se prováděním nárazových testů nových automobilů. Na projektu se podílí pět vlád evropských států, Evropská komise a soukromé subjekty z oblasti motorismu.