Článek
Cesta vedla přes šest kontinentů, 27 zemí a měla více než 30 000 kilometrů. Lexie za volantem exploreru musela bojovat s výpadky proudu v Africe, náročnými horskými cestami a při zdolávání chilské pouště Atacama musela spoléhat také na solární dobíjení v kombinaci s přenosným akumulátorem.
„Během tohoto velkolepého dobrodružství jsem potkala neuvěřitelné lidi z mnoha koutů světa a za volantem poznala 27 krásných zemí. Tato cesta však s sebou přinesla i jedinečné výzvy,“ řekla Lexie, která je také držitelkou světového rekordu jako nejmladší člověk, který navštívil všechny země světa.
Aby mohl být aktuální rekord uznán společností RecordSetter, která pokus ověřovala a monitorovala, musela Lexie ujet minimálně 28 968 kilometrů, projet dvěma na zeměkouli protilehlými body a projet minimálně pěti kontinenty. Cesta také musela začínat a končit na stejném místě, kterým se stalo francouzské město Nice.
Ford představuje elektrický Explorer, nabízí bohatou výbavu i pohon všech kol
Lexie Alfordová tak svým rekordem navázala na úspěch kanadské cestovatelky jménem Aloha Wanderwellová, která se v roce 1927 stala v rámci Wanderwell Expeditions první ženou, která za volantem automobilu objela svět.
Také Aloha startovala z města Nice a společnost jí dělal vůz Ford Model T. Její expedice ovšem trvala pět let, Lexie stačilo půl roku.
I na českém trhu
Konec expedice pak využilo evropské zastoupení automobilky Ford k uvedení nového elektrického modelu Explorer na evropské trhy.
Vůz postavený na koncernové platformě MEB a vyráběný v německém závodu Ford Cologne EV Centre je dostupný ve dvou provedeních - s pohonem pouze zadních a všech kol.
Základní model, osazený zadním elektromotorem o výkonu 125 kW a baterií s kapacitou 52 kWh, jehož dojezd bude teprve upřesněn, uvede automobilka na trh až během čtvrtého čtvrtletí tohoto roku a jeho cena bude startovat od částky 1 066 900 Kč. Zatím tak mohou zájemci objednávat pouze dvě verze s prodlouženým dojezdem.
Základní verze modelu s prodlouženým dojezdem startuje od částky 1 169 900 Kč a nabízí baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh, elektromotor o výkonu 210 kW (286 k) s točivým momentem 545 Nm a odhadovaný dojezd dle WLTP činí až 602 km, respektive 572 km ve vyšší výbavě Premium. Maximální nabíjení podporuje při výkonu až 135 kW, nabití z 10 na 80 % by pak mělo trvat asi 28 minut.
Verze s pohonem všech kol (AWD) startuje od ceny 1 269 900 Kč. Kombinovaný výkon dosahuje 250 kW, přičemž zadní elektromotor má točivý moment 545 Nm, zatímco přední 134 Nm. Verze s pohonem všech kol tak sprintuje z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a dosahuje rychlosti 180 km/h, zatímco zadokolka zrychluje o 1,1 sekundy déle.
Verze s pohonem všech kol také nabízí vyšší využitelnou kapacitu baterie 79 kW, odhadovaný dojezd dle WLTP je však 566 km, respektive 532 km ve verzi Premium. Rychlonabíjení je však podporované při výkonu až 185 kW, takže nabití z 10 na 80 % zabere asi 26 minut.