Hlavní obsah

Čeští řidiči si ve svých autech nejraději zavoní vanilkou

Nejoblíbenější vůní v interiérech českých osobních aut je vanilka. Tuto charakteristickou sladkou vůni Češi volí nejčastěji, když v obchodech a benzínových stanicích kupují osvěžovače vzduchu v podobě papírových stromečků.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Každý pátý prodaný stromeček je napuštěný vůní vanilky. Sladké vůně dominují i u dalších druhů prodaných stromečků. Druhé místo v oblíbenosti patří vůni napodobující pánskou kolínskou Black Classic a lehce nasládlá je i třetí v pořadí, vůně "nového auta" New Car. Úspěch u zákazníků mají také kokosy, zelená jablka a vůně čerstvě vydělané kůže.

Stromečky působí aktivně sedm týdnů. Nikdy by se neměly vyjímat z obalu celé a najednou. Aroma pak působí příliš intenzivně a rychle vyprchává. Osvěžovač se musí proto vysouvat postupně, čímž se zajistí regulace jeho účinků.

V odborných kruzích a médiích se už delší dobu diskutuje o možné zdravotní škodlivosti osvěžovačů, což ale výrobci odmítají.  Zdravotní nezávadnost osvěžovačů potvrzují i lékaři.

"S případem pacienta, kterému by vadila vůně v autě, jsem se ještě nesetkala," řekla ČTK pražská alergoložka Blanka Haindlová. Osvěžovače vzduchu do auta mají podobný stupeň dráždivosti jako voňavé svíčky nebo voňavé spreje do domácností. Pobyt v provoněném autě by sice u alergiků mohl vyvolat lehkou alergickou reakci provázenou vodovou rýmou, pálením očí a kýcháním, větší riziko však podle Haindlové vůně do auta nepředstavují.

Související témata:

Výběr článků

Načítám