Hlavní obsah

Čeští odborníci zkoumají vliv moderních světlometů na vidění řidičů i chodců

Univerzita Palackého v Olomouci zkoumá, jaký vliv mají xenonové a ledkové světlomety na vidění řidičů i ostatních účastníků provozu. Sbírání dat je u konce, výsledkem studie má být řada doporučení pro automobilky i subdodavatele, jak vyvíjet světla lépe.

Foto: Petr Horník, Právo

Světlomet s technologií LED Matrix na Škodě Octavia Combi (Ilustrační foto)

Článek

Olomoučtí výzkumníci se zabývají dopadem moderních, chytrých světlometů na vidění účastníků provozu. Tým zkoumá, jaké světlomety jsou pro bezpečnost silničního provozu nejlepší a jaké ho naopak ohrožují. Cílem je vypracování metodiky pro výrobce.

O projektu informovala mluvčí Technologické agentury ČR (TA ČR) Veronika Dostálová. Agentura ho podpořila téměř dvěma miliony korun. Spolupracují na něm laboratoř pro výzkum interakce člověka a světla na katedře psychologie Univerzity Palackého v Olomouci a mohelnická společnost Hella Autotechnik Nova.

Podle TA ČR výrobci světlometů a automobilky nyní ve vývoji světlometů experimentují s využitím LED diod. Ty mají proti klasickým žárovkám a xenonovým výbojkám větší intenzitu, jiný charakter vyzařovaného spektra i možnost modulace. To může být pro řidiče lákavé z hlediska spotřeby, životnosti i lepší kontroly distribuce světla.

Světlomety LED Matrix v akci

AutoMoto

„Používání LED diod má nicméně i svá rizika,” podotkl za výzkumný tým Ladislav Stanke. Dodal, že se zkoumá vliv modrého LED světla z monitorů a chytrých telefonů na spánkový cyklus i dopad modulační frekvence zdroje na psychofyziologické a biologické funkce člověka. Nic z uvedeného se ale podle zástupců TA ČR dosud nestudovalo v automobilismu a v bezpečnosti dopravy, byť i tam hrozí oslnění či únava očí nevhodným světlem.

Předseda TA ČR Petr Konvalinka uvedl, že se teď výrobci při vývoji světlometů řídí pouze normami, které upravují minimální a maximální intenzitu a barvu měřenou pomocí kamer a dalších přístrojů v předepsané vzdálenosti. Podle Konvalinky však tyto normy „ne zcela reflektují” působení světel na fyziologii vidění.

V Ostravě vyvíjejí světla pro Škodu, Mercedes, Jaguar i Teslu

AutoMoto

Tým proto ověřuje, jak lidé ze subjektivního pohledu vnímají různé zdroje světla. Vědci se zaměřili nejen na řidiče, chodce a další účastníky dopravy, ale i na zájemce o koupi vozu. V projektu využívají přístrojové experimenty a dotazníky. Podle TA ČR do loňského podzimu prošlo olomouckou laboratoří pět desítek lidí, dalších 700 se zúčastnilo dotazníkového šetření.

Výzkumníci nyní zpracovávají získaná data. Hlavním výstupem má být řada doporučení pro výrobce, která mají zajistit, aby byly světlomety bezpečné i komfortní. Již nyní z dlouhodobého výzkumu amerického IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, Pojišťovací institut pro silniční bezpečnost) víme, že míra osvětlení silnice ani míra oslnění protijedoucích není závislá na tom, zda světlomet používá žárovky, xenonové výbojky nebo diody, nýbrž prostě na tom, zda je světlomet kvalitně vyvinut a zkonstruován.

Podle agentury by ministerstvo dopravy mělo novou metodiku, vycházející z podpořeného projektu, certifikovat počátkem roku 2022. Technologická agentura podpořila výzkum vlivu světlometů z programu ÉTA. Program cílí na podporu společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací.

Související články

Výběr článků

Načítám