Článek
Placatý sporťák Bohema se po letech vývoje dočkal prvního majitele. Vůz za přibližně 1,28 milionu eur bez daně, v přepočtu 31,5 milionu korun, byl předán v Nizozemsku.
„Naše cesta neukazovat koncept, neslibovat, ale ukázat až prototypové auto z 95 % identické s finálním se ukázala jako správná. A navíc předat první zákaznické auto jen dva roky po představení prototypu není ve světě supersportů běžné… Bylo to velmi náročné období, ale myslím si, že výsledek podle reakcí předčil očekávání všech a nejvíc prvního majitele, který byl opravdu upřímně nadšený. Další zákaznická auta předáme v následujících měsících,“ řekl Tomáš Kašpárek, majitel značky Praga.
Od představení prototypu ve fázi předprodukce v roce 2022 Praga dolaďovala detaily modelu Bohema tak, aby splnila své ambiciózní cíle postavit v podstatě okruhový stroj na značky. „Když jsme tvořili technologické zadání pro bohemu, primárním cílem, od kterého se odvíjely další požadavky, bylo vytvořit nejrychlejší silniční auto pro jízdu na okruhu,“ uvedl Kašpárek.
Na okruh i silnici
Značka Praga s historií od roku 1907 se dnes věnuje motokárám, závodním speciálům, ale i letadlům. S návratem na veřejné silnice koketovala už v roce 2015, tehdejší model R1R ale zůstal ve fázi prototypu. To s novou Pragou Bohemou to Češi chtějí dotáhnout až na 89 vyrobených aut.
Jde o dvoumístný vůz s motorem uprostřed a podle automobilky je v rukou zkušeného řidiče schopný zajet čas na kolo na úrovni závodních speciálů třídy GT3. Cílem ale podle tvůrců byla i použitelnost na běžných silnicích, a to včetně snesitelné akustiky uvnitř a naladění odpružení.
Se svým monokokem z uhlíkových vláken a závodním plně nastavitelným odpružením je extrémně lehký, bez paliva má vážit méně než tunu.
Spoléhá se na aerodynamiku, včetně jedinečného designu zadního spoileru, jehož výsledkem je dohromady více než 900 kg přítlaku při rychlosti 250 km/h.
Stranou nezůstává ani jistá praktičnost, uvnitř podběhů zadních kol jsou hluboké úložné prostory, pro které jsou k dispozici kožená zavazadla na míru – dostatečně velká pro helmu, závodní kombinézu a boty nebo neformální víkendovou tašku.
Redaktor Novinek měl možnost si prototyp prohlédnout naživo těsně před předloňskou premiérou, a i když si místo nasednutí vůz spíše oblékáte, díky promyšlenému každému milimetru se uvnitř poté i dva dospělí usadí relativně pohodlně.
Dveře se otevírají a umožňují přístup přes karosérii do kokpitu se schůdky zabudovanými do prostoru pro nohy, které umožňují řidiči a spolujezdci klesnout na svá sedadla, aniž by museli na sedadla sami nastupovat. Kromě toho je volant odnímatelný pro usnadnění nastupování a vystupování.
Pozici řidiče lze přizpůsobit pomocí nastavitelného sloupku řízení, pedálového boxu a polohy a úhlu sedadla. Nechybí vytvarovaná vybrání pro paže a lokty spolujezdce. Odnímatelný volant obsahuje velký digitální displej, který zobrazuje rychlost, zvolený převodový stupeň, teplotu oleje a chladicí kapaliny, jízdní režim a výstražné kontrolky.
Praga Bohema nadchla Jamese Maye, slavného moderátora automobilových pořadů
Hned po straně volantu v tenké středové konzole jsou další ovládací prvky včetně ovládání spouštění, vestavěné spouště hasicího přístroje a elektronické parkovací brzdy. Po obou stranách kokpitu je elektronické odblokování dveří, doplněné mechanickými odblokováními ve střeše, plus ovládání zrcátek, zatímco ovládání klimatizace je namontováno ve stylové střešní konzole ve stylu „stíhačky“.
Skrytý odpružený držák nad středovou konzolou umožňuje bezpečné upevnění chytrého telefonu pro použití jako satelitní navigace a sledování výkonu. Ve dveřích a za sedadly jsou úložné kapsy, aby bylo možné bezpečně schovat láhve a drobnosti.
Díky spolupráci s Nissanem a úpravcem Litchfield Praga použila a upravila šestiválcový motor se dvěma turbodmychadly odvozený z Nissanu GT-R. V této základní specifikaci má až 700 koní při 6800 otáčkách za minutu a točivý moment dosahuje 725 Nm od 3000 do 6000 otáček za minutu.
„Partnerská společnost Litchfield je známá výrobou těchto motorů s výkonem 1000 koní, což nám dává prostor pro další vylepšení,“ sdělil Novinkám šéfinženýr Jan Martínek.