Článek
Značku Praga si mnozí spojují především s veterány a nákladními automobily, čemuž se ostatně nelze příliš divit. Společnost skončila s výrobou osobních silničních automobilů v roce 1947 a obnovila ji až v roce 2015, kdy byl závodní supersport Praga R1 homologován pro silniční použití pod označením Praga R1R.
V roce 2022 ovšem společnost představila nový koncept, pojmenovaný Praga Bohema, pod jehož kapotou je upravený 3,8litrový motor V6 převzatý z Nissanu GT-R. Díky četným úpravám se však podařilo zvýšit výkon motoru až na 522 kW (710 k) a 724 Nm točivého momentu.
Karbonová karoserie s propracovanou aerodynamikou by navíc neměla vážit více než 1000 kilogramů, díky čemuž by se z Pragy Bohema měl stát postrach okruhů. Ostatně vůz byl v rámci finálního vývoje testován i na okruzích jako Spa-Francorchamps, Red Bull Ring nebo Nürburgring.
Praga Bohema nadchla Jamese Maye, slavného moderátora automobilových pořadů
Na vývoji se podíleli slavní závodníci jako Romain Grosjean (F1 a IndyCar), Ben Collins (závodník a Stig z pořadu Top Gear) či hlavní testovací jezdec společnosti Praga a bývalý závodník Josef Král. V roce 2023 se navíc koncept objevil i v pořadu Grand Tour, kde oslnil Jamese Maye a jeho kolegy.
První zákazníci, kteří si vůz v hodnotě 1,36 milionu eur (cca 33,7 milionu korun) pořídili, už měli možnost navštívit specializovaný závod v Česku, kde se vozy ručně vyrábějí. První klienti už si navíc mohli vyzkoušet finální vůz i na silnicích. Jeho oficiální veřejná premiéra je přitom naplánována až na jaro tohoto roku.
Předání prvního vyrobeného vozu by se mělo konat v Evropě během první poloviny roku 2024. První vůz by měl být skutečně výjimečný. Kromě toho ale společnost plánuje předávky dalších vozů i v USA a Spojených arabských emirátech. S výrobou se počítá až do roku 2025.