Článek
Vodík do čerstvě otevřené čerpací stanice proudí ze sousední chemičky Orlen Unipetrol. Cílem firmy je dodávat do plnicí stanice tzv. zelený vodík, vyrábět ho bude z obnovitelných zdrojů energie přímo v chemickém areálu, kde může vzniknout fotovoltaická elektrárna.
„V tuto chvíli se jedná o náš vyráběný vodík,“ řekl ČTK člen představenstva Orlen Unipetrol Tomáš Herink. Chemička využívá vodík při výrobě paliv a na výrobu čpavku, v malé míře ho používá do plastu.
Náklady na její vybudování činily zhruba 47 milionů korun, evropská dotace byla téměř 36 milionů. Orlen Unipetrol již má schválenou evropskou dotaci na stavbu dalších tří vodíkových stanic, a to v Praze, Brně a Ostravě.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
U nové stanice v Litvínově jsou k dispozici dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů.
Cena vodíku na čerpacích stanicích Benzina, kam patří i nová plnička, byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram. Vodíková osobní auta mívají nádrže zhruba na 5-6 kg vodíku a spotřeba se podle stylu jízdy pohybuje zhruba od 0,9 do 1,2 kg/100 km.
„Podle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 40 stanic do roku 2030,“ připomněl ministr dopravy České republiky Martin Kupka (ODS). Dodal ale, že se letos bude plán nejspíš aktualizovat, aby odpovídal plánům EU.
Využívat novou stanici bude dva týdny v rámci pilotního provozu vodíkový autobus, který bude jezdit na vybraných linkách v Mostě a Litvínovu. Po analýze nákladů dopravní podnik, vlastněný oběma městy, rozhodne o případné koupi vozu.
Nízkopodlažní osmimetrový autobus vyvinutý na Slovensku má kapacitu až 68 cestujících, z toho 20 míst k sezení. Plně klimatizovaný vůz ujede na vodík 350 kilometrů a dalších 100 kilometrů na baterii. Doplnění čtyř vodíkových nádrží trvá deset minut. Autobus bude zařazen na linkách v Mostě a Litvínově od 29. června do 9. července.
Za volantem vodíkové Toyoty Mirai nové generace: Skvělá limuzína s jedinou nevýhodou
„Vodíkový autobus bude v reálném provozu. Získaná data ohledně spotřeby a nákladů na provoz vyhodnotíme a na základě analýzy bychom rozhodli. Nicméně bychom byli hloupí, pokud bychom nevyužili příležitosti, kdy máme vodík přímo mezi městy,“ řekl ČTK mostecký primátor Marek Hrvol (ProMOST). Po letním testovacím provozu bude podle starostky Litvínova Kamily Bláhové (ANO) následovat ještě zkušební provoz v zimních měsících.
„Toto je první autobus, který používáme na propagaci, absolvovali jsme s ním všechny homologační zkoušky. Postavili jsme ho před rokem a půl a od té doby s ním jezdíme a promujeme,“ řekl János Onódi ze společnosti Mobility & Innovation Production. „Momentálně jsou klíčové díly, z nichž se autobus vyrábí, trochu dražší. Očekáváme dramatické snížení cen komponentů, což ovlivní cenu,“ uvedl. Firma už má podle něj zakázky na výrobu těchto vozidel.
Není to však první vodíkový autobus, který v Česku jezdí. V letech 2009-2014 jezdil stroj nazvaný TriHyBus v Neratovicích ve Středočeském kraji. Vyvinuli ho v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy a vodík tankoval u neveřejné stanice poblíž neratovické chemičky, která tehdy vznikla speciálně pro tento autobus a v té době byla jedinou ve střední Evropě.
Po skončení pětiletého pilotního provozu byl vůz až do roku 2017 odstaven a následně vyřazen z provozu. Poté se objevoval už jen na výstavách.
Česko zaostává v rozvoji vodíkové mobility. V sousedním Německu je už více než 100 vodíkových stanic a rychle přibývají další. První stanice v ČR byla otevřena teprve předloni v Ostravě, druhá letos v Praze na Barrandově a třetí ve skladu Čepra v Mstěticích u Prahy. Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50 tisíc aut na vodíkový pohon.
Vodíková Honda FCX Clarity předběhla svou dobu. Představila se před 15 lety
Může se vám hodit na Firmy.cz: Vodíkové stanice