Hlavní obsah

Česko chce zmírnit zákaz nových aut na naftu a benzin po roce 2035

Česká republika bude podle premiéra Petra Fialy (ODS) jako předsednická země EU usilovat o zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

O zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035 má usilovat už Francie, ale pokud se jí to nepodaří, ČR v době svého předsednictví na ni naváže. Zákaz neměl být stoprocentní, měl by se kvůli dostupnosti vozidel pro občany týkat devíti desetin produkce výrobců automobilů, řekl Fiala poslancům.

„Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 %, ale 90 %,“ uvedl Fiala. Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacími motory. „Musí být zajištěna pro občany rozumná cenově dostupná alternativa,“ dodal předseda vlády.

Evropský parlament schválil zákaz prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035

Evropa

Zákaz, který počátkem června schválil Evropský parlament, bylo podle Fialy rozhodnutí špatně načasované, nepromyšlené a ne úplně vhodné v současné situaci. Evropský parlament chce podle premiéra ještě vyjednávat s členskými zeměmi, o rozhodnutí mají jednat 27. a 28. června ministři životního prostředí zemí EU v Lucemburku.

„Budeme se snažit dosáhnout toho, aby prošel aspoň ten kompromisní návrh,“ řekl Fiala. Obává se ale, že současnému francouzskému předsednictví se nepodaří dosáhnout shody mezi členskými státy, vyjednávání by pak přešlo na české předsednictví. Fiala také uvedl, že bude třeba hledat cesty ke zlevnění elektromobilů a zvýšení sítě nabíjecích stanic.

Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci

Věda a školy

Zákaz se má podle rozhodnutí Evropského parlamentu vztahovat na prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory, netýká se ojetých vozů. Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby se zaměřily na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla takzvané uhlíkové neutrality.

Související články

Výběr článků

Načítám