Článek
Východoněmeckou „multikáru“ zná úplně každý – malý náklaďáček, kterým obec obsluhuje své území, sváží odpad, odklízí sníh. Něco podobného vyrábí i řada dalších firem. Nyní se k nim přidává nový hráč – česká firma Enviel. Její stroj je však elektromobil. První svého druhu a vyrábí se v Hulíně.
Vývojáři Envielu původně vyráběli takováto komunální užitková vozidla konvenční s dieselovým pohonem. Tuto výrobu však ukončili a začali se věnovat vývoji právě Envielu. Díky investicím mohl být vývoj dokončen – a nyní nám Autoklub ČR představuje prototyp.
Podle firmy Enviel je průměrný denní nájezd vozidla u technických služeb malého a středního města jen 50 kilometrů. Víme, že moderní diesely, které potřebují filtry pevných částic a systém SCR, nejsou při takovém provozu spolehlivé. Nesvědčí jim režim, kdy nastartují, popojedou kousek a zase zhasnou, a takhle celý den dokola. Nemají kdy se pořádně zahřát na provozní teplotu, nemají kdy vypálit filtr pevných částic. Emise z takového provozu jsou vysoké, a to v místě, které je na emise velmi citlivé – ve městě.
A právě proto prý Enviel vznikl, jako spolehlivější a ekologičtější alternativa současným vozidlům technických služeb. Dá se na něj připevnit jakákoliv nástavba, která pasuje na auta značky Multicar. Systém připojení je shodný a o pohon se stará elektrohydraulický systém.
Baterie o kapacitě až 90 kWh vyrábí firma EVC rovněž v Hulíně, brzdy dodává Brembo, systém ABS firma Wabco, nápravy jsou od Iveca. Podvozek a kabina je vlastní výroby. A to nejdůležitější, tedy nástavby, je vždy dílem specializovaných firem.
Vůz je homologovaný s nejvyšší hmotností 3500 kg, takže na něj stačí řidičský průkaz skupiny B. V útrobách je elektromotor o výkonu 98 koní, který pohání všechna čtyři kola přes „offroadovou“ čtyřkolku – standardně je hnaná zadní náprava, ale je možné připojit i přední nápravu a uzamknout zadní diferenciál. A je tu i redukční převodovka.
Elektromotor je umístěný tam, kde mají běžné náklaďáky vznětový motor – pod zadní částí kabiny. Má kapalinové chlazení, proto tu jsou nádržky s růžovou „vodou“ a ventilátor.
Nejvyšší rychlost závisí na zpřevodování, aktuálně je podle Ladislava Chudého z firmy Enviel možné nabídnout maximálku až 140 km/h. Počítá se s tím, že do výroby půjdou vozy s nejvyšší rychlostí 100 km/h. Ostatně, v komunálním provozu není maximálka až tak důležitá.
Škoda představila novou Octavii
Baterie se nabíjí za 6 hodin pomocí třífázové nabíječky s konektorem typu Mennekes. Možnost nabíjení stejnosměrným proudem není kvůli vysoké ceně. Vůz má vydržet celý pracovní den v jednosměnném provozu, vyjádřeno v kilometrech to má být cca 250.
Nyní probíhá homologační proces, který by měl být dokončen ještě letos, a příští rok má začít výroba. Už nyní je možné si vůz předobjednat. Zájem je podle Chudého z jednotek měst, a to těch menších kolem 2500 obyvatel.
Cena vozu je velmi individuální a záleží na nástavbě a výbavě. Je možné přidat i klimatizaci, stropní jednotku jako u traktoru, a prototyp vystavený před domem Autoklubu ČR v Opletalově ulici má naftové nezávislé topení. Úplný základ za kabinu na rámu s bateriemi a motorem je 3,2 milionu korun bez DPH.
To je oproti české Zebře s cenou okolo dvou milionů a německému Multicaru, který stojí ve srovnatelné specifikaci zhruba 2,6 milionu korun, výrazně více. Jenže podle propočtů Envielu je oproti dieselovému vozidlu na provozních nákladech možná finanční úspora necelých 600 tisíc korun během pěti let.
Výrobce podle svého vyjádření vsází i na to, že ministerstvo životního prostředí aktuálně v určitých případech nabízí na pořízení ekologických vozidel dotace.