Článek
Značka Praga s historií od roku 1907 se dnes věnuje motokárám, závodním speciálům, ale i letadlům. S návratem na veřejné silnice koketovala už v roce 2015, tehdejší model R1R ale zůstal ve fázi prototypu.
To s novou Bohemou to Češi chtějí dotáhnout až na 89 vyrobených aut u tuzemského závodního týmu Kresta Racing. V příštím roce má vzniknout pět exemplářů, další roky kadencí 20 až 25 aut ročně se zaměřením na britský trh, ale se zastoupením i například v Austrálii, Německu, Hong Kongu, Japonsku, JAR, Španělsku, ve Spojených arabských emirátech či USA. Řeč je přitom o voze za přibližně 1,28 milionu eur bez daně, v přepočtu 31,5 milionu korun.
Supersportovní Praga R1R má parametry Bugatti Veyron
Jde o dvoumístný vůz s motorem uprostřed a podle automobilky je v rukou zkušeného řidiče schopný zajet čas na kolo na úrovní závodních speciálů třídy GT3. Cílem ale podle tvůrců byla i použitelnost na běžných silnicích, a to včetně snesitelné akustiky uvnitř a naladění odpružení.
Se svým monokokem z uhlíkových vláken a závodním plně nastavitelným odpružením je extrémně lehký, cílí na pouhých 982 kilogramů hmotnosti bez paliva.
Spoléhá se na aerodynamiku, včetně jedinečného designu zadního spoileru, jehož výsledkem je dohromady více než 900 kg přítlaku při rychlosti 250 km/h.
Stranou nezůstává ani jistá praktičnost, uvnitř podběhů zadních kol jsou hluboké úložné prostory, pro které jsou k dispozici kožená zavazadla na míru – dostatečně velká pro helmu, závodní kombinézu a boty nebo neformální víkendovou tašku.
Měl jsem možnost vůz prohlédnout naživo těsně před premiérou, a i když si místo nasednutí vůz spíše oblékáte, díky promyšlenému každému milimetru se uvnitř poté i dva dospělí usadí relativně pohodlně.
Před 70 lety vyjel první prototyp legendární „vejtřasky“
Dveře se otevírají a umožňují přístup přes karosérii do kokpitu se schůdky zabudovanými do prostoru pro nohy, které umožňují řidiči a spolujezdci klesnout na svá sedadla, aniž by museli na sedadla sami nastupovat. Kromě toho je volant odnímatelný pro usnadnění nastupování a vystupování.
Pozici řidiče lze přizpůsobit pomocí nastavitelného sloupku řízení, pedálového boxu a polohy a úhlu sedadla. Nechybí vytvarovaná vybrání pro paže a lokty spolujezdce. Odnímatelný volant obsahuje velký digitální displej, který zobrazuje rychlost, zvolený převodový stupeň, teplotu oleje a chladicí kapaliny, jízdní režim a výstražné kontrolky.
Hned po straně volantu v tenké středové konzole jsou další ovládací prvky včetně ovládání spouštění, vestavěné spouště hasicího přístroje a elektronické parkovací brzdy. Po obou stranách kokpitu je elektronické odblokování dveří, doplněné mechanickými odblokováními ve střeše, plus ovládání zrcátek, zatímco ovládání klimatizace je namontováno ve stylové střešní konzole ve stylu „stíhačky“.
Skrytý odpružený držák nad středovou konzolou umožňuje bezpečné upevnění chytrého telefonu pro použití jako satelitní navigace a sledování výkonu. Ve dveřích a za sedadly jsou úložné kapsy, aby bylo možné bezpečně schovat láhve a drobnosti.
Díky spolupráci s Nissanem a úpravcem Litchfield Praga použila a upravila šestiválcový motor se dvěma turbodmychadly odvozený z Nissanu GT-R. V této základní specifikaci má až 700 koní při 6800 otáčkách za minutu a točivý moment dosahuje 725 Nm od 3000 do 6000 otáček za minutu.
„Partnerská společnost Litchfield je známá výrobou těchto motorů s výkonem 1000 koní, což nám dává prostor pro další vylepšení,“ sdělil Novinkám šéfinženýr Jan Martínek. Přesné finální parametry automobilka sdělí v příštím roce, kdy by se měli dočkat první klienti.