Článek
O záruku za úvěr a dotaci na pořízení elektromobilu požádalo 5907 podnikatelů, kteří chtěli pořídit 6100 elektrických nebo vodíkových aut. To je o 2000 více, než byl závazek Česka z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2696 dobíjecích stanic. Oznámila to Národní rozvojová banka (NRB), která záruky a dotace ve spolupráci s ministerstvem průmyslu poskytovala.
„Program na podporu elektromobility odstartoval 18. března 2024. Teoreticky bylo podle parametrů výzvy možné, aby NRB přijímala žádosti až do konce září 2025. Tempo, s jakým podnikatelé a firmy žádali o zaručení úvěrů, ale od počátku naznačovalo, že alokovaná částka bude vyčerpána dříve,“ uvedl člen představenstva NRB Michal Nebeský. Peníze na podporu čisté mobility tak byly vyčerpány během necelých sedmi měsíců.
Živnostníci a firmy mohli v programu Záruka Elektromobilita u NRB žádat o záruku k úvěru poskytnutého leasingovou společností nebo komerční bankou. Získat mohli také příspěvek v rozmezí 200 000 až 300 000 korun.
Test geniální i otravné Tesly Model 3 po modernizaci
Suma peněz pro program Záruka Elektromobilita byla stanovena na 1,95 miliardy korun. Podporu zatím získalo 4581 podnikatelů. Dalších 237 žádostí bylo schváleno a v současné době NRB zpracovává 1033 přijatých žádostí. Na finančních příspěvcích banka do října vyplatila klientům 335,4 milionu korun.
Mezi žadateli je největší zájem o osobní elektromobily. V evidenci NRB jsou žádosti o 5946 osobních elektromobilů, 191 užitkových vozů, tři nákladní vozy a 2696 dobíjecích stanic. Mezi značkami dominuje Tesla s 2593 žádostmi, s odstupem pak následuje Volkswagen, o který je 569 žádostí, Volvo s 541 žádostmi a Škoda s 533 žádostmi. Nejde o finální výsledky, nadále pokračuje evidence žádostí, které NRB obdržela před ukončením příjmu.
Prodej osobních elektromobilů na českém trhu se díky dotacím pro firmy za deset měsíců zvýšil o 62 procent na 8706 vozů, trh s hybridními vozy pak rostl o 26 procent na 42 270 aut. Z toho bylo 4930 plug-in hybridů. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Podpora pokračuje u nabíječek či autobusů
„Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu,“ uvedl vrchní ředitel ministerstva průmyslu Eduard Muřický.
Ministerstvo dopravy podle něj podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hlavního města Prahy.
Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí a ministerstvo práce vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby, sdělil Muřický.