Článek
Výrobní prostory mají vzniknout v okolí Prahy, poptávka je hlavně ze Spojených arabských emirátů, Ruska nebo Číny, uvedl při představení prototypu na Slapské přehradě Robert Šubík z české pobočky společnosti.
„Momentálně jsme schopni vyrobit maximálně do pěti kusů ročně. V průběhu roku bychom se chtěli trochu rozrůst a výrobu zvýšit,“ uvedl Šubík. „Očekáváme velký zájem z Emirátů, odtud máme zpětné vazby už teď,“ dodal.
Základem je standardní Mercedes-Benz Sprinter, který je dále upravován. Na bázi komerčního vozidla bylo výhodné stavět i kvůli servisu. „Klíčové bylo zachovat zásadní prvky od Mercedesu a maximálně se jim přizpůsobit, nevymýšlet nic nového,“ řekl Šubík.
Základní technické údaje | |
---|---|
Délka: | 7200 mm |
Šířka: | 2360 mm |
Světlá výška: | 160 mm |
Rozvor: | 4325 mm |
Ponor: | 85 cm |
Výtlak tělesa: | 5,6 t |
Kapacita: | 12 osob včetně řidiče |
Maximální rychlost: | 90 km/h (el. omezeno) |
Na vodě se minibus ovládá podobně jako na silnici, speciální software podle otáčení volantu reguluje tah lodního motoru. K ovládání obojživelného minibusu postačuje kurz vůdce malého plavidla a na silnici řidičský průkaz D1.
Po vjetí do vody řidič vypínačem přepne automobil do plavebního režimu a pak už postačí jen určovat směr a rychlost malým joystickem na dveřích a otáčením volantu. Po jeho dotočení do koncových poloh se mezi motory vytvoří vzájemný protitah, díky němuž se plavidlo dokáže otáčet kolem své osy. V základní výbavě českého obojživelníka nechybí kotva nebo čerpadlo pro odčerpání vody. Každý z cestujících má záchrannou vestu.
K výrobě sedmimetrového předvedeného modelu, který pojme 12 cestujících včetně řidiče, bylo zapotřebí 8000 hodin. Plášť je z několika vrstev a komor a je vyplněn nenasákavou pěnou. Pasažéři mohou nasedat i na vodní hladině při uvázání u mola, a to pomocí třímetrové hliníkové lávky.
Technickou zajímavostí je zadní nárazník vyřezávaný z pěny. Podlaha je z teakového dřeva, na míru zhotovené zábradlí je nerezové. Jaká bude základní cena, zatím firma neuvedla, bude záležet hlavně na tom, jakou verzi si zákazník zvolí.