Článek
Češi si při současných protikoronavirových omezeních, která uzavřela mnohá ubytování, začali ve větší míře pořizovat obytné vozy a přívěsy. Prodej během letošní zimy stoupl meziročně až o 200 %, pronájem zhruba o 50 %.
Velká část těchto vozů už je tak pro letošní rok vyprodána, jak vyplývá z informací Asociace kempování a karavaningu.
Lidé s karavany nyní často jezdí do hor a parkují poblíž sjezdovek, ovšem pojízdné obydlí není užitečné jen v zimě.
Roadtrip po Česku: 14 zajímavých míst, o kterých možná netušíte
Zájem o koupi obytných vozů a karavanů je podle prodejců v posledních týdnech enormní. „Většina vozů nakoupených pro letošní sezonu je již vyprodána a přijímají se objednávky na rok 2022,” uvedla Klára Hájek Velinská z Asociace kempování a karavaningu.
Podobný trend potvrdil Petr Havlíček z firmy Hykro, která se zabývá prodejem karavanů. „Od prvního ledna prodáme dvě až tři auta denně. Pokud to bude pokračovat, tak budeme v dubnu vyprodaní,” podotkl. V minulosti přitom leden a únor platily pro prodejce za slabé období.
Ceny běžných obytných vozů se většinou pohybují mezi vyššími stovkami tisíc až zhruba do tří milionů korun. U karavanů-přívěsů je to v průměru kolem půl milionu korun.
Test českého karavanu Carox+ K Family: Bytelností nadchne, praktičností méně
Velký zájem je i o půjčování, ten podle asociace vzrostl během zimy zhruba o 50 procent. Ne všechny půjčovny přitom v zimě fungují. Obytné vozy a karavany si nejčastěji lidé půjčují na víkendy, případně prodloužené víkendy. Cena pronájmu obytného vozu je okolo 2000 korun za den, u přívěsu zhruba poloviční.
Lidé nyní využívají obytné vozy a karavany hlavně při cestách do hor. Tam je tak nemusí trápit současné uzavření hotelů či penzionů, přestože většina kempů je nyní uzavřena. Otevřená totiž zůstávají mnohá místa pro parkování.
„Aktuálně mnoho restaurací na horách poskytuje karavanistům svá prázdná parkoviště, díky tomu mohou kempovat alespoň s možností připojení se na elektřinu a použití toalety,” řekla Hájek Velinská.
První jízda s Volkswagenem California 6.1: Trocha digitalizace do toho kempování
Upozornila, že motoristé si ovšem při provozu karavanů v zimě musí dávat na řadu věcí pozor. Doporučila například hlídání dostatku propanu k topení a ohřevu vody, mít izolované nádrže na čistou i šedou vodu či vyřešenu vyšší spotřebu elektřiny náhradním zdrojem. Většina obytných vozů má pro kempovací vestavbu druhou baterii, aby ráno nebyl problém se startováním.
Kromě toho platí o jízdě v zimě všechno ostatní, jako pro normální auta – je nutné mít správné pneumatiky či sněhové řetězy. Ty se mohou hodit tím spíš, protože obytná auta s posádkou a plnými nádržemi často atakují hmotnost 3,5 tuny.
Havárie karavanů nejsou zatím v zimě časté. Nejčastější škodou jsou podle Evy Svobodové z pojišťovny Uniqa odřeniny a poškození pláště. Upozornila, že jejich opravy jsou ovšem nákladné, často i nerentabilní. Povinné ručení obytných vozů i pojištění přívěsů podle ní kryje všechny pevné součásti vozu, tedy například i nábytek, který je pevnou součástí vozu.