Článek
Šestnáct procent řidičů v České republice jezdí na pneumatikách s dezénem hloubky menším než 4 milimetry. Na Slovensku má takto ojeté gumy dvaadvacet procent řidičů, uvádí firma Continental v tiskové zprávě.
V rámci kampaně Vision Zero, která má za dlouhodobý cíl snížit nehodovost na silnicích na nulu, byla v průběhu letošního dubna sesbírána data o 1 635 vozidlech v 15 městech České a Slovenské republiky.
Litera zákona říká, že pneumatika je příliš ojetá, až když má její dezén hloubku menší než 1,6 milimetru, nikoliv 4 milimetry. Ovšem čím menší je hloubka dezénu, tím horší je schopnost pneumatiky odvádět vodu, vlastnost v těchto deštivých dnech nadmíru vážená.
Důvod je jednoduchý - dezénové drážky nejsou tak hluboké, a nepojmou tolik vody, jako když je pneumatika nová. Naopak to ale znamená, že bloky dezénu nejsou tak vysoké, takže jsou pevnější při zatáčení a brzdění, což zlepšuje přilnavost pneumatiky na suchu.
Pod hranici 1,6 milimetru byly u nás pneumatiky na dvou zkoumaných vozech, na Slovensku to bylo deset aut. Vůz s takovýmito pneumatikami není způsobilý k provozu, a neprošel by technickou kontrolou.