Hlavní obsah

Češi jezdí na méně sjetých pneumatikách než Slováci

Pneumatiky českých řidičů mají v průměru více vzorku než pneumatiky řidičů na Slovensku. S dezénem mělčím než 4 mm jezdí u nás jen každý šestý řidič, na Slovensku každý pátý. Čím mělčí je dezén, tím hůře pneumatika odvádí vodu, ale tím lépe drží na silnici za suchého počasí.

Foto: Profimedia.cz

Nové letní pneumatiky (na ilustračním snímku) mají hloubku dezénu okolo osmi milimetrů.

Článek

Šestnáct procent řidičů v České republice jezdí na pneumatikách s dezénem hloubky menším než 4 milimetry. Na Slovensku má takto ojeté gumy dvaadvacet procent řidičů, uvádí firma Continental v tiskové zprávě.

V rámci kampaně Vision Zero, která má za dlouhodobý cíl snížit nehodovost na silnicích na nulu, byla v průběhu letošního dubna sesbírána data o 1 635 vozidlech v 15 městech České a Slovenské republiky.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Černou barvu mají pneumatiky zhruba od 1. světové války a není to náhodou.

Litera zákona říká, že pneumatika je příliš ojetá, až když má její dezén hloubku menší než 1,6 milimetru, nikoliv 4 milimetry. Ovšem čím menší je hloubka dezénu, tím horší je schopnost pneumatiky odvádět vodu, vlastnost v těchto deštivých dnech nadmíru vážená.

Důvod je jednoduchý - dezénové drážky nejsou tak hluboké, a nepojmou tolik vody, jako když je pneumatika nová. Naopak to ale znamená, že bloky dezénu nejsou tak vysoké, takže jsou pevnější při zatáčení a brzdění, což zlepšuje přilnavost pneumatiky na suchu.

Pod hranici 1,6 milimetru byly u nás pneumatiky na dvou zkoumaných vozech, na Slovensku to bylo deset aut. Vůz s takovýmito pneumatikami není způsobilý k provozu, a neprošel by technickou kontrolou.

Výběr článků

Načítám