Článek
Léta světu příznivci elektromobilů slibují, že jak poroste počet vyrobených kusů, budou se snižovat výrobní náklady na baterii. Ty jsou totiž určující pro současné vysoké ceny elektrických aut. Vypadá to ovšem, že pokles má své limity ukryté v dostupnosti surovin.
Cena baterie v přepočtu na kilowatthodinu kapacity skutečně klesá, z více než tisíce dolarů v roce 2010 se snížila na průměrných 141 USD (cca 3300 korun současným kurzem) za kilowatthodinu. Jenže pokles se zastavil a sliby, že brzy bude kilowatthodina pod sto dolary, vypadají méně realisticky než před pěti šesti lety.
Výroční průzkum BloombergNEF (New Energy Finance) na téma ceny lithium-iontových baterií zjistil v roce 2022 sedmiprocentní nárůst ceny kompletní baterie v reálných penězích, tedy očištěných o inflaci. Je to poprvé, co byl zaznamenán nárůst.
Extrémní růst cen lithia brzdí snahy zlevnit elektromobily
Nejdůležitějším faktorem, píše americký web Autoblog s odkazem na agenturu Bloomberg, jsou rostoucí ceny niklu, kobaltu a lithia. V posledních měsících začaly ceny niklu a kobaltu opět klesat a u lithia je možné, že zlom přijde brzy, pořád jsou ale ceny výše než v minulých letech. Je to způsobeno rostoucí poptávkou a zároveň tím, jak dlouho trvá najít a otevřít nové zdroje těchto materiálů.
Průměrné ceny baterií by byly ještě výš, kdyby řada automobilek nepřecházela na levnější lithium-železofosfátové baterie, které neobsahují nikl ani kobalt. BloombergNEF očekává, že za letošní rok jejich podíl v prodaných elektromobilech dosáhne 40 procent.
Jak to bude vypadat do budoucna? Odhad agentury zní, že v příštím roce zůstanou ceny vysoké a padat začnou až v roce 2024, když bude dostupných více zdrojů surovin. Zmíněný slibovaný práh 100 dolarů za kilowatthodinu, který je považován za bod, kdy budou elektromobily plošně cenově na roveň konvenčním autům, má být překročen v roce 2026.
Nutno nicméně dodat, že přinejmenším v prémiovém segmentu již jsou elektrická auta cenově na úrovni srovnatelných konvenčních - např. BMW i4 a řada 4 Gran Coupé jsou základními cenami na podobných cenových úrovních, a to v závislosti na variantě okolo 1,5 milionu korun.
Řada příznivců elektromobilů argumentuje tím, že elektromobil je sice dražší na pořízení, ale levnější co do provozních nákladů. Přinejmenším u nákladů na palivo však v poslední době vidíme nárůst ceny elektřiny jak u veřejných nabíjecích stanic, tak i pro domácnosti.