Článek
Podle agentury Reuters začaly firmy pospíchat s rozšiřováním testů baterií, které by měly pomoci kupujícím zjistit, jakou cenu ojetý automobil skutečně má, přičemž některé z nich trvají dokonce jen několik minut.
Jednou z nich je britská začínající společnost Altelium. Certifikát na základě jejího testu letos začalo nabízet více než 7000 prodejců ve Spojených státech a přes 5000 v Británii.
„Pokud nebude správně fungovat trh s ojetými vozy, nebude správně fungovat ani trh s novými vozy a přechod k elektrickému pohonu se neuskuteční,“ uvedl manažer pro rozvoj podnikání firmy Altelium Alex Jons. Tvrdí také, že o testy baterií projevily zájem i další země včetně Číny.
Baterie obvykle tvoří až 40 procent ceny nového elektromobilu. Je přitom důležité, jak se s baterií zachází. Příliš časté rychlé nabíjení elektromobilu, neustále nabíjení, když je baterie téměř plná, nebo ponechání baterie dlouhou dobu plně nabité může vést k jejímu rychlému znehodnocení. Rakouská firma Aviloo, která vyvinula test pro prodejce a soukromé osoby, zjistila, že po ujetí 100 000 kilometrů se stav baterie elektromobilu může lišit až o 30 procent.
Renault má zlepšovák pro hašení baterie elektromobilu. Zabere to minuty
Zákazník, který chce použitý elektromobil s 90procentním dojezdem nového vozu, může nakonec koupit elektromobil s dojezdem 70 procent kvůli špatným nabíjecím návykům předchozího majitele. To může snížit hodnotu vozu o tisíce eur, uvedl ředitel firmy Aviloo Marcus Berger. Mezi investory tohoto podniku patří i Volkswagen.
„U elektromobilů vám počet najetých kilometrů a stáří nic neřeknou,“ uvedl Berger. „Vše je o baterii,“ dodal.
Výrobci aut poskytují informace o dojezdu elektromobilů, podle kritiků jsou však tyto informace často příliš optimistické. Jsou proto zapotřebí nezávislé testy. Nedostatečný přehled také poškodil trh s elektromobily.
Podle údajů společnosti Recurrent klesly ceny ojetých elektromobilů v USA v září meziročně o 32 procent, ceny aut se spalovacím motorem však jen o sedm procent.
V Británii se v srpnu ceny elektromobilů snížily o 23 procent, zatímco ceny vozů se spalovacím motorem nejméně o čtyři procenta vzrostly, upozornila firma AutoTrader. Jako důvod uvedla právě obavy spotřebitelů o životnost baterií ojetých elektromobilů. Ceny ojetých elektromobilů také ovlivnila cenová válka, kterou odstartovala společnost Tesla.
Čína od prosince omezí vývoz grafitu, důležité suroviny pro baterie
Údaje společnosti AutoTrader a Deutsche Automobil Treuhand ukazují, že zůstatkové hodnoty tříletých elektromobilů v Británii a v Německu jsou o více než deset procentních bodů nižší než u jejich ekvivalentů na fosilní paliva.
„Znalost kapacity baterie (elektromobilu) bude rozhodující,“ uvedla ředitelka pro výzkum a vývoj v oblasti mobility ve společnost Cox Automotive Stephanie Valdez Streatyová. Cox Automotive vlastní největší aukční síň ojetých vozů na světě.
Společnost Driverama, která ročně vykoupí v Německu stovky ojetých aut, aby je prodala ve střední Evropě, používá systém Aviloo k vyřazení elektromobilů s kapacitou baterie nižší než 80 procent nebo s vadami baterie, uvedl generální ředitel Eldar Vagabov.
Závod o správné ocenění ojetých elektromobilů se stává naléhavý kvůli hrozícímu přílivu vozidel. Například v Evropě se v roce 2021 prodalo více než 1,2 milionu nových plně elektrických vozů. Mnoho z nich se dostane na trh s ojetými vozy v roce 2024, kdy skončí jejich leasingové smlouvy. Pokud ceny ojetých elektromobilů zůstanou nízké, mohlo by to snížit i ceny nových.
S nabídkou testů kromě začínajících firem přichází i německá certifikační agentura TÜV Rheinland, která působí ve více než 60 zemích. V autoservisech v Německu spustila službu Battery Quick Check, kterou vyvinula společně s novou společností Twaice, a očekává, že příští rok ji uvede na dalších trzích.