Hlavní obsah

Čekání na tragédii? Přehřívání nabíječek Tesly řeší lidé mokrými hadry

Uživatelé elektromobilů Tesla v zámoří údajně objevili nový způsob, jak v horkých letních dnech zrychlit nabíjení svých vozů. Už na první pohled se však příčí zdravému rozumu.

Foto: Tesla

Tesla Model S u rychlonabíječky Supercharger

Článek

Elektromobily už v posledních letech slibují působivé parametry dojezdu i rychlosti nabíjení, v obou případech jsou ale společným nepřítelem extrémní teploty. A to platí nejen pro mrazy a extrémní vedra, ale i tepelnou náročnost při nabíjení.

Při nabíjení elektromobilů totiž dochází k nárůstu teploty nejen samotné baterie, ale také nabíječky a kabelu, což z bezpečnostních důvodů často znamená zpomalení nabíjení. Své o tom vědí i uživatelé elektromobilů Tesla, zejména při nabíjení na starších stojanech Supercharger V2, které ještě nemají aktivně chlazený nabíjecí kabel.

U nabíječek tak kombinací nabíjení a přímého slunečního svitu často dochází k výraznému zahřívání madla s konektorem, který je zapojen do vozu. A právě v tomto madle je čidlo, které sleduje teplotu nabíjecího kabelu a podle potřeb pak reguluje napájecí výkon, aby bylo nabíjení bezpečné.

Test geniální i otravné Tesly Model 3 po modernizaci

Testy

Jak ovšem upozornil web InsideEV’s, mezi americkými majiteli a uživateli elektromobilů Tesla už delší dobu koluje trik, jak nabíjení v extrémních vedrech zrychlit. Vše přitom spočívá v omotání konektoru připojeného do auta mokrým ručníkem, který by měl čidlo ochránit před přímým slunečním svitem, ochladit a zajistit lepší nabíjecí výkon.

Může to znít podivně, na sociální síti X se však objevuje stále více příspěvků, které zrychlení nabíjení po omotání konektoru mokrým ručníkem potvrzují. Doporučují přitom trik využívat hlavně při silně vybité baterii, kdy nabíječka poskytuje rychle vysoký výkon, který následně padá.

Profil Out of Spec Studios zmiňuje, že při testu triku byl k nabíječce připojen elektromobil, kterému zbývala poslední 2 procenta kapacity baterie. Nabíjecí výkon byl 147 kW, při nabití baterie na 34 % ovšem klesl na 58 kW. Po použití mokrého ručníku měl ale vzrůst na 119 kW.

Ačkoli by měl trik fungovat zejména na nabíječkách Supercharger V2, údajně se podařilo dosáhnout drobného zlepšení i u stojanů V3. Zde trik používají především majitelé modelu Cybertruck, který má poprvé 800V architekturu. Nabíječky tak jeho baterii dobíjejí jako dvě 400V baterie a tím opět dochází k rychlému nárůstu teplot.

Míchání elektřiny a vody, respektive mokrého ručníku (který ale někteří dokonce polévají i po zapojení do auta), zní už na první pohled jako špatný nápad.

Jak ale upozorňuje InsideEV’s, vozy a konektory Tesla by měly být uzpůsobeny i k nabíjení za vydaných dešťů a v prostředí s vysokou vlhkostí.

Teplotní čidla v konektorech ovšem mají svou funkci a je otázkou, jak moc jsou nabíječka, kabel či konektor ve voze namáhány, pokud je teplota čidla uměle snížená. Inside EV’s nicméně opět poukazuje na fakt, že na bezpečnost nabíjení by mělo dohlížet více čidel včetně senzorů v zástrčce vozu.

Ačkoliv by tedy trik mohl být funkční, jeho bezpečnost je diskutabilní a rozhodně ho nikomu nedoporučujeme zkoušet. Ostatně i někteří uživatelé elektromobilů Tesla od něj na diskusních fórech odrazují.

Tesla Cybertruck se ukázala v Berlíně, zamíří i do Prahy

AutoMoto

Tesla představila výkonnou verzi Modelu 3 za 1,3 milionu

AutoMoto
Související témata:
Tesla Supercharger

Výběr článků

Načítám