Článek
Společnost CATL patří mezi největší výrobce a dodavatele baterií pro elektromobily na světě, ostatně její řešení využívají čínské i evropské automobilky. Nyní se však společnost pochlubila ambiciózním projektem, který výrazně usnadní a zpříjemní používání elektromobilů. Místo zdlouhavého nabíjení totiž umožní výměnu prázdné baterie za plnou.
Ve spolupráci s téměř stovkou partnerů rozjíždí projekt stanic na výměny baterií u elektromobilů, který nese označení Choco-Swap. V rámci projektu by mělo dojít ke standardizaci baterií u různých typů elektromobilů a vybudování infrastruktury výměnných stanic.
Během příštího roku plánuje společnost vybudovat v Číně 1000 stanic Choco-Swap, ve střednědobém horizontu vznikne ve spolupráci s partnery 10 000 stanic a finálním cílem je vybudování a provoz 30 000 stanic, přesný časový horizont ale společnost nezveřejnila.
Nová výměnná stanice automobilky Nio namontuje nabitou baterii za 3 minuty
Stanice by měly zvládat výměnu baterií u aut s rozvorem od 2,55 po 3,1 metru, přičemž v každé stanici by mělo být kolem 14 až 30 baterií. Výměna baterie by měla trvat kolem 100 sekund, během testování byla úspěšnost výměny 99,99 procenta. Stanice by měly mít finální kapacitu až 33,6 milionu kWh a díky technologii B2G mohou přispět k vyšší stabilitě a flexibilitě energetické soustavy.
CATL zatím představil dva standardy baterií pro stanice Choco-Swap s označením #20 a #25, což má být analogie k oktanovému číslu u benzinu. Oba modely nabídnou chemii LFP i NMC, liší se však energetickou hustotou a parametry.
Baterie #20 ve verzi LFP mají kapacitu 42 kWh a dojezd až 400 km, NMC verze baterií má kapacitu 52 kWh a dojezd kolem 500 km. Baterie #25 ve verzi LFP nabídnou kapacitu 56 kWh a dojezd kolem 500 km, NMC verze baterie bude mít kapacitu 70 kWh a dojezd kolem 600 km.
Mezi partnery společnosti CATL, kteří se budou na sjednocení standardů podílet, jsou značky jako GAC, BAIC, Wuling, Changen nebo FAW. Seznam značek a kompatibilních vozidel se ale nejspíš bude postupně rozšiřovat. Nezodpovězenou otázkou zatím zůstává, zda se technologie objeví i v Evropě, kde zůstávají stanice na výměnu baterek raritou.
V Číně se však tato technologie těší rostoucí popularitě, přičemž v současnosti je lídrem segmentu společnost Nio, která provozuje přes 2500 stanic na výměnu baterií v Číně a několik desítek kusů má také v Evropě, včetně Německa.