Článek
„Oproti předchozímu týdnu vzrostl počet prodaných pneu o přibližně 60 procent a po Velikonocích se začínají postupně plnit kalendáře pneuservisů. Část řidičů se sice zalekla nočních teplot pod nulou, které v tomto týdnu nastaly, ale postupně zájem o přezouvání roste a bude sílit i v příštím týdnu,“ řekl ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Podle ředitele vyhledávače autoservisů GetFix Stanislava Tomana má výměnu pneumatik za sebou zhruba třetina řidičů a zbytek vyčkává kvůli studenějšímu počasí. „Čekací doby na přezutí pneumatik jsou nyní zhruba tři až čtyři dny. V dubnu se čekací lhůty zhruba zdvojnásobily. Zájem v posledním týdnu vzrostl přibližně o polovinu,“ dodal.
Test letních pneumatik 2023: Zavedené značky na předních místech
Teploty v druhé půli března vystoupaly nad limitní hodnoty ideální přilnavosti zimních pneumatik a pneuservisy už hlásí plnící se kalendář. „V některých regionech autorizované servisy Škoda už nyní objednávají na dva týdny dopředu,“ uvedl vedoucí servisních služeb Škody Auto ČR Jan Pícha. Vloni tuzemští autorizovaní partneři Škody prodali klientům přes 200 000 kompletních kol. Znamená to až přes 50 000 nově obutých vozů.
Ceny letních a celoročních pneumatik letos meziročně stouply o 13 procent. Za sadu řidiči v prvním čtvrtletí zaplatili v průměru 8900 korun, tedy o 1000 korun více než ve stejném období loni.
Na letní již brzy i ve vyšších polohách
Zimní pneu jsou v Česku povinné do konce března za zhoršených povětrnostních podmínek nebo v místech, kde to nařizuje dopravní značka. Mají obecně lepší vlastnosti než letní při teplotách pod 7 °C, nad toto číslo a zejména na suchém povrchu se ale karta rychle obrátí a už okolo 10 °C jsou na tom s jízdními vlastnostmi citelně lépe letní pneumatiky.
Třebaže v posledních dnech ještě na řadě míst v České republice mrzlo a nízké teploty vydrží i během třetího dubnového víkendu, podle předběžných předpovědí by v závěru následujícího týdne teplota měla vystoupat až ke 20 °C.
Zimní pneumatiky nejsou pro tyto podmínky navržené, což se projevuje mimo jiné rychlejším opotřebením, vyšší spotřebou paliva, horšími jízdními vlastnostmi vozu i delší brzdnou dráhou. Podle testů výrobce Continental mají zimní pneu až o šest metrů delší brzdnou dráhu na suchu než letní pneumatiky při rychlosti 100 km/h.
Nechce se vám pořád přezouvat? O celoročních pneumatikách z dlouhodobých zkušeností
Může se vám hodit na Firmy.cz: Pneuservisy, Autoservisy