Hlavní obsah

Carl Benz zemřel před 95 lety. Byl u zrodu automobilu

Německý konstruktér Carl Benz, který zemřel 4. dubna 1929 ve věku 84 let, je považován za vynálezce prvního skutečného automobilu. Tím je jeho tříkolka, jejíž první exemplář dokončil v říjnu 1885 a v lednu následujícího roku na ni získal patent. Na rozdíl od ostatních vynálezců totiž Benz nestvořil cosi jako kočár doplněný motorem, ale zcela nový, jím samým kompletně navržený vůz. Čtyři roky po tříkolce, které se prodalo několik desítek kusů, přišel Benz s vozem o čtyřech kolech - pro tříkolovou variantu se ostatně rozhodl proto, že měl problémy s konstrukcí řiditelné přední nápravy.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrace Carla Benze v automobilu z roku 1888

Článek

O sestrojení samohybu poháněného spalovacím motorem se už před Benzem pokoušela řada jiných konstruktérů. Jejich více či méně zdařilé výtvory však pokaždé vycházely z klasického kočáru, na nějž byla „naroubována“ pohonná jednotka.

Svou tříkolku s trubkovým rámem a vysokými, dráty vyplétanými koly začal Benz stavět v roce 1885. K jejímu pohonu sloužil čtyřtaktní jednoválec vlastní konstrukce, který našel místo pod sedadlem řidiče.

Mezi zadními koly byl umístěn mohutný setrvačník, který udržoval motor v chodu a jehož prostřednictvím se vůz také startoval. Nad odpruženou zadní nápravou se nacházely i další součásti, jako odpařovací karburátor či otevřené chlazení.

Foto: Profimedia.cz

Carl Benz

Aby si pojistil plody své práce, zažádal Carl Benz v lednu 1886 o udělení císařského patentu. Listina s číslem 37435 mu byla vydána počátkem listopadu téhož roku. V té době už měla tříkolka za sebou první veřejnou jízdu.

Pferdlose Wagen, tedy doslova „koněprostý vůz“, se zvídavému obecenstvu předvedl 3. července 1886 v Mannheimu, kde sídlila jeho společnost Benz & Cie. Benz svůj vůz i nadále vylepšoval a nabízel jej zákazníkům z řad movitých fandů techniky. Zpočátku šlo ovšem spíše o kuriozitu než o skutečný dopravní prostředek.

Že se tříkolka hodí k cestování na delší vzdálenosti, prokázala až v roce 1888 Benzova manželka Bertha, která si údajně bez vědomí svého chotě jeden z vozů zapůjčila a podnikla s ním cestu z Mannheimu do Pforzheimu.

Foto: Mercedes-Benz

Bertha Benzová v automobilu svého manžela

Pro Berthu mohl být tento úspěch zaslouženým zadostiučiněním, neboť na manželovo předchozí nepříliš úspěšné podnikání padla velká část jejího věna. V roce 1894 začala Benzova manufaktura nabízet zákazníkům čtyřkolový model s označením Velo. Se zhruba 1200 vyrobenými kusy šlo o historicky první vůz, jenž by s přihlédnutím k tehdejším poměrům snesl přívlastek „sériový“.

Úspěch povzbudil Carla Benze k založení vlastní továrny v nedalekém Ladenburgu, kde se spolu se svými syny začal výrobě aut věnovat naplno. Láska k automobilům vydržela Benzovi až do jeho smrti. Jestliže se dnes řekne Benz, jako ozvěna se řadě lidí ozve slovo Mercedes.

Věhlasná značka se zrodila v roce 1926, kdy se společnost Benz & Cie. spojila s firmou potomků dalšího průkopníka Gottlieba Daimlera. Ta název Mercedes dávala svým vozům od začátku 20. století, a to na popud rakouského obchodníka Emila Jellineka, který patřil k Daimlerovým prvním zákazníkům a také prodejcům. Původ názvu byl jednoduchý, Mercedes bylo jméno Jellinekovy milované dcery.

Mercedes vzdal poctu první jízdě Berthy Benzové

AutoMoto

Mercedes-Benz pokořil svůj vlastní rekord ve spotřebě elektromobilu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám