Článek
O sestrojení samohybu poháněného spalovacím motorem se už před Benzem pokoušela řada jiných konstruktérů. Jejich více či méně zdařilé výtvory však pokaždé vycházely z klasického kočáru, na nějž byla „naroubována“ pohonná jednotka.
Svou tříkolku s trubkovým rámem a vysokými, dráty vyplétanými koly začal Benz stavět v roce 1885. K jejímu pohonu sloužil čtyřtaktní jednoválec vlastní konstrukce, který našel místo pod sedadlem řidiče.
Mezi zadními koly byl umístěn mohutný setrvačník, který udržoval motor v chodu a jehož prostřednictvím se vůz také startoval. Nad odpruženou zadní nápravou se nacházely i další součásti, jako odpařovací karburátor či otevřené chlazení.
Aby si pojistil plody své práce, zažádal Carl Benz v lednu 1886 o udělení císařského patentu. Listina s číslem 37435 mu byla vydána počátkem listopadu téhož roku. V té době už měla tříkolka za sebou první veřejnou jízdu.
Pferdlose Wagen, tedy doslova „koněprostý vůz“, se zvídavému obecenstvu předvedl 3. července 1886 v Mannheimu, kde sídlila jeho společnost Benz & Cie. Benz svůj vůz i nadále vylepšoval a nabízel jej zákazníkům z řad movitých fandů techniky. Zpočátku šlo ovšem spíše o kuriozitu než o skutečný dopravní prostředek.
Že se tříkolka hodí k cestování na delší vzdálenosti, prokázala až v roce 1888 Benzova manželka Bertha, která si údajně bez vědomí svého chotě jeden z vozů zapůjčila a podnikla s ním cestu z Mannheimu do Pforzheimu.
Pro Berthu mohl být tento úspěch zaslouženým zadostiučiněním, neboť na manželovo předchozí nepříliš úspěšné podnikání padla velká část jejího věna. V roce 1894 začala Benzova manufaktura nabízet zákazníkům čtyřkolový model s označením Velo. Se zhruba 1200 vyrobenými kusy šlo o historicky první vůz, jenž by s přihlédnutím k tehdejším poměrům snesl přívlastek „sériový“.
Úspěch povzbudil Carla Benze k založení vlastní továrny v nedalekém Ladenburgu, kde se spolu se svými syny začal výrobě aut věnovat naplno. Láska k automobilům vydržela Benzovi až do jeho smrti. Jestliže se dnes řekne Benz, jako ozvěna se řadě lidí ozve slovo Mercedes.
Věhlasná značka se zrodila v roce 1926, kdy se společnost Benz & Cie. spojila s firmou potomků dalšího průkopníka Gottlieba Daimlera. Ta název Mercedes dávala svým vozům od začátku 20. století, a to na popud rakouského obchodníka Emila Jellineka, který patřil k Daimlerovým prvním zákazníkům a také prodejcům. Původ názvu byl jednoduchý, Mercedes bylo jméno Jellinekovy milované dcery.