Článek
Tento průzkum, založený na rozhovorech se 150 vrcholovými manažery společností z celého světa vyrábějících přímo automobily nebo automobilové díly, byl proveden během října a listopadu roku 2006.
Blíží se konec SUV?
Sportovně užitkové a terénní vozy se stanou první obětí celosvětově vysokých cen ropy, které následně zvyšují ceny pohonných hmot v jednotlivých zemích. Tento závěr potvrdilo osm z deseti oslovených manažerů tohoto průzkumu. Vysoké ceny ropy značně změnily nákupní zvyklosti spotřebitelů, kteří při výběru nových vozů stále častěji preferují ekonomičnost provozu a celkovou ohleduplnost k životnímu prostředí.
Nízká spotřeba
Ještě více dotázaných (celkem 89 procent) se domnívá, že ekonomická stránka provozu automobilů se v brzké době stane hlavním hodnotícím kritériem při nákupu vozidel. Pro zákazníky bude tento ukazatel mnohem důležitější než současná hodnotící kritéria, jakými jsou kvalita, bezpečnost, dostupnost nebo celkový vzhled a design automobilu.
Budoucnost pro hybridní vozidla
Studie společnosti KPMG LLP (US) se také zaměřila na to, které kategorie vozidel nahradí zisky při předpokládané stagnaci prodejů vozidel SUV. "Největší poptávka se očekává po vozidlech s hybridním pohonem a osobních automobilech nižších tříd. Zejména do vozidel s hybridním pohonem, kterých bylo v roce 2006 na celém světě prodáno 200 tisíc, vkládají dotázaní velké naděje. Celkem 34 procent respondentů se domnívá, že v letošním roce se prodá dalších 300 tisíc těchto automobilů.
Vzhled a design
V pořadí kritérií, podle kterých se zákazníci rozhodují, jaké auto si koupí, nenastal oproti minulým rokům větší posun, ovšem až na dvě výjimky. Ačkoliv je kvalita stále vnímána jako velmi důležité hledisko, na pomyslné první místo se v názorech automobilových expertů prosadilo kritérium palivové úspornosti a efektivnosti. Výrazný nástup zaznamenal i vzhled a design automobilu.
Očekávané bankroty
Vrcholoví automobiloví manažeři očekávají i značné změny na trhu. Vysoké náklady na výrobu, špatné finanční výsledky a nadměrná produkce mohou způsobit bankroty jednotlivých firem na trhu. Další velká vlna změn se očekává také v oblasti fúzí a akvizic jednotlivých dodavatelů na automobilovém trhu. Vytvoření aliancí jim alespoň zčásti umožní snížit vysoké výrobní náklady. Tento názor zastává přes 80 procent dotázaných manažerů z asijských automobilek, zatímco v severní Americe tento názor podporuje téměř 60 procent oslovených expertů.
Téměř 9 z 10 oslovených manažerů se domnívá, že počet bankrotů během následujících několika let vzroste nebo zůstane na stejné úrovni, tak jako je tomu dnes. Naopak pouze 10 procent z nich věří ve snížení počtu bankrotů.
Asijské značky na vzestupu
Podobně jako v minulém roce se respondenti víceméně shodují na tom, že se celosvětový tržní podíl asijských značek bude zvyšovat (u čínských značek zastává tento názor 79 procent respondentů, respektive 55 procent u indických a 55 procent u japonských a jihokorejských), a to na úkor především tradičních amerických značek, u nichž růst celosvětového tržního podílu očekává jen 10 procent dotázaných. Podíl evropských zůstane na stabilní úrovni.