Článek
U aut, která vídáme na silnicích, je normální, že vůz s vysokou maximální rychlostí má také skvělé zrychlení. Jeden by si řekl, že když tedy Bloodhound SSC, pravděpodobně budoucí nejrychlejší auto planety, má zvládnout nějakých 1600 km/h, na stovce bude během mrknutí oka. Jak to je ve skutečnosti, ukázal tým inženýrů virtuálním srovnáním ve videu.
Nezačíná od nuly, nýbrž kvůli stabilizaci dronu, jenž byl použit k natáčení, až zhruba od poloviny páté sekundy. I tehdy však jasně vidíme, jak jsou na tom tři hypotetická auta a jedno skutečné se zrychlením. Bloodhound sotva předehnal nespecifikované hypotetické „standardní silniční auto” a Bugatti Chiron i formule 1, také hypotetické, jsou daleko vpředu.
Jak je to možné, když je Bloodhound s tahem proudového motoru 90 kN nesrovnatelně silnější? Jednoduše - zatímco běžná auta používají k pohonu kola, Bloodhound má kola jen k tomu, aby měl po čem jet, a k pohonu používá právě tah.
Číňané umí šetřit prostorem. Nové auto má méně než 3 metry na délku a místo pro 4 osoby
Tímto způsobem bleskového rozjezdu nejde dosáhnout a zrychlení na 60 mph (97 km/h) je tedy neslavných 6,3 sekundy. Spousta silničních aut s pohonem předních kol zvládne stovku rychleji, i Škoda Superb s 280k dvoulitrem je s časem 5,7 s lepší, a srovnání s Chironem či formulí je pro Bloodhound drtivé - když se ve videu objeví obraz, jede formule už 198 km/h a Chiron 167 km/h, zatímco Bloodhound jen 66 km/h.
Ve sprintu na čtvrtmíli by tedy byl vítěz jasný. Jenže zatímco normální auta po chvíli zrychlovat přestanou, míra nabírání rychlosti Bloodhoundu roste. Když formule i Chiron jedou shodně 327 km/h, má Bloodhound na tachometru 428 km/h a letí dál. Zastaví se až na 628 mph, tedy 1010 km/h.
Jak zrychluje Bloodhound SSC? | |
---|---|
0-60 mph (97 km/h) | 6,3 s |
0-100 mph (161 km/h) | 8,3 s |
0-200 mph (322 km/h) | 13,9 s |
0-300 mph (483 km/h) | 19,7 s |
0-400 mph (644 km/h) | 26,1 s |
0-500 mph (805 km/h) | 33,9 s |
0-600 mph (965 km/h) | 45,6 s |
0-628 mph (1010 km/h) | 50,1 s |
Video nebere v potaz sníženou trakci na prašném povrchu, po kterém proudový vůz jede; podle jeho autorů je trakce zhruba třetinová oproti asfaltu. Byl by to však problém jen pro tři ostatní vozy, které tu jsou naznačeny jen hypoteticky.
Pokus o rekord Bloodhoundu se měl původně konat v roce 2021, ovšem tento termín je nyní odsunut na neurčito. Proč, jistě tušíte. „Diskuze s řadou světových značek byly slibné, když ale přišlo onemocnění Covid-19, sponzorský byznys se v podstatě zastavil,” uvedl v minulosti Ian Warhurst, šéf projektu. Dodal, že okno v roce 2021, kdy je možné rekord uskutečnit, pravděpodobně nestihnou, ale že obnoví konverzace s potenciálními sponzory později v letošním roce.