Hlavní obsah

Brzdové světlo i vpředu? Slovenský nápad může pomoci nejen chodcům

Slovenský vynález předního brzdového světla zelené barvy má pomoci chodcům lépe se orientovat v provozu. Autoři mají ambice na nový prvek povinné výbavy na celoevropské úrovni. Může však mít i nevýhody.

Foto: Front Brake Light

Prototyp předního brzdového světla na archivní fotografii

Článek

Když automobil brzdí, je to jednoznačně poznat pouze vzadu díky rozsvícení brzdových světel. Jsou ale situace, kdy by mohlo být užitečné, aby auto nějak dávalo znát brzdění i vpředu. Z tohoto nápadu vychází slovenský vynález předního brzdového světla zelené barvy.

Není úplně nový, prototyp přišel na svět už před nejméně pěti lety a proběhly také nějaké zkoušky v kontrolovaném prostředí. Nyní však podle slovenských médií začínají autoři systém zkoušet i v běžném silničním provozu. Testování bude probíhat po 9 měsíců do června 2023 v Trenčínském kraji a zapojí se do něj zhruba tři tisícovky vozidel, uvádí reportáž televize ta3.

Princip je jednoduchý - na přídi auta je namontována zeleně svítící LEDková lampa, která se rozsvítí spolu s brzdovými světly vzadu. Má to řadu výhod - chodec čekající na přechodu lépe vidí, že řidič zpomaluje, takže se může vydat na druhou stranu vozovky. Také řidič vpředu ve svém zpětném zrcátku vidí, že auto za ním brzdí.

„Na namontování tohoto bezpečnostního prvku poskytneme více než 100 osobních, užitkových či nákladních automobilů Správy cest Trenčínského samosprávného kraje, na některých autech v župě už přední brzdová světla dokonce máme,“ řekl předseda kraje Jaroslav Baška, který novinku sdílel i na Facebooku s tím, že se prvek objeví i na zhruba čtyřech stovkách trenčínských a prievidzských autobusů.

Na druhou stranu, řidič může před přechodem brzdit i z jiného důvodu, než že vidí chodce a umožňuje mu přejití, zejména je-li přechod u křižovatky, zejména okružní. Chodec, skrytý v mrtvém úhlu vytvořeném A-sloupkem, by tak mohl vstoupit do vozovky, aniž by o něm řidič skutečně věděl.

Blikající světlo vpředu také nemusí být dvakrát příjemnou věcí při jízdě v noci. Příkladem mohou být LEDková směrová světla nových aut, jejichž blikání se ve tmě odráží od kdečeho. Přidat další světlo, navíc nepravidelně blikající a funkční po celou dobu jízdy, nejen občas při odbočování či předjíždění, může znamenat větší únavu pro oči, kterým už tak dvakrát neprospívá studené bílé světlo LED diod.

V současné době podle evropských pravidel osvětlení vozu dopředu nesmí svítit jiné než bílé, oranžové či žluté světlo. Pokud by mělo být přední brzdové světlo schváleno pro provoz na silnicích, či dokonce, jak autoři chtějí, přidáno do povinné výbavy nových vozidel, má před sebou ještě dlouhou cestu homologačním procesem.

Jestli bude úspěšná či zda se na ni vůbec vydá, snad ukáže testování. Na zmíněné nové světlo však už nyní existuje evropský patent, jehož držitelem je firma Lumaco Innovations se sídlem v Čadci, a nad testováním drží záštitu slovenské ministerstvo dopravy.

Anketa

Je podle vás přední brzdové světlo dobrý nápad?
Ano, pomůže bezpečnosti
30,2 %
Asi ano, pokud půjde v noci vypnout
3,4 %
Ne, přerušovaně svítících světel by mělo být co nejméně
66,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3347 čtenářů.

Výběr článků

Načítám