Článek
„Ostré vidění zcela zásadně ovlivňuje rychlost reakcí za volantem, proto chceme co nejvíce řidičů motivovat k tomu, aby si zrak nechali zkontrolovat,“ uvedl Kupka.
Podle průzkumu, který si nechal Besip vypracovat, deklaruje nějakou vadu zraku 61 procent řidičů. Nejčastěji jde o krátkozrakost, tedy zhoršené vidění do dálky. Řidiče také často trápí zhoršené vidění za šera a dalekozrakost.
Vozový park v Česku zestárl během covidového období téměř o rok
Čeští řidiči podle průzkumu často zanedbávají pravidelnou kontrolu zraku. Alespoň jednou za dva roky tak činí pouze polovina z nich, 14 procent řidičů pak na kontrole nikdy nebylo.
Při měřeních zraku v loňském roce se přitom podle šéfa Besipu Tomáše Neřolda ukázalo, že každá čtvrtá kontrola skončila s doporučením korekce o nejméně 0,75 dioptrie. Zodpovědnější jsou podle šetření ženy.
Neřold upozornil, že špatný zrak zhoršuje reakce řidičů. Podle statistik řidič se zdravým zrakem ujede při snaze o okamžité zastavení v rychlosti 50 km/h ještě dalších 25 metrů. Při zhoršení zraku o dvě dioptrie je vzdálenost už o deset metrů delší.
Fyzická tlačítka jsou lepší než dotykové obrazovky, ukázal test
„Špatný zrak ovlivňuje jízdu zejména za snížené viditelnosti. Při ní zemřelo loni 67 lidí. S podzimem a zhoršujícím se počasím tento počet výrazně roste,“ podotkl Neřold.
V Česku má řidičský průkaz kolem šesti milionů řidičů. Nutnost brýlí či kontaktních čoček má v řidičském průkazu zaznamenáno asi 1,5 milionu motoristů.
Může se vám hodit na Firmy.cz: Oční ordinace a pracoviště, Oční optiky, Prodej kontaktních čoček