Hlavní obsah

Brusel řeší s Pekingem minimální ceny čínských elektromobilů, cla ale začnou platit dříve

Jednání Evropské unie s Pekingem o minimálních dovozních cenách, která mají odvrátit dodatečná cla EU na elektromobily vyráběné v Číně, jsou obrovskou výzvou. Automobily jsou totiž složité výrobky a nabídky musí být přiměřené a vymahatelné. Jen těžko tak lze očekávat, že by dohoda o cenách byla uzavřena do konce října, tedy před zavedením cel. Agentuře Reuters to řekl jeden z vysokých úředníků EU.

Foto: BYD

BYD Seal U. Ilustrační foto

Článek

„Nevylučuji to, ale zdá se, že je velmi, velmi obtížné dosáhnout dohody do konce října kvůli velmi složitým a obtížně řešitelným otázkám,“ řekl úředník pro Reuters. Jednání mohou být prodloužena.

Úředník dodal, že je to náročný úkol, protože jednání o minimální ceně se dosud týkala spíše homogenních komodit než složitých výrobků, jako jsou automobily s mnoha různými prodejními kanály.

Evropská komise obdržela nabídky minimálních cen od Čínské obchodní komory, která zahrnuje několik výrobců elektromobilů, a od řady různých individuálních vývozců, řekl úředník.

USA chtějí zakázat prodej propojených aut i techniky z Číny a Ruska

AutoMoto

Čína v sobotu vyzvala EU, aby nevedla samostatná jednání o cenách elektromobilů vyrobených v Číně a prodávaných v Unii. Varovala, že by to otřáslo základy dvoustranných celních jednání.

EU uvedla, že jakákoliv dohoda o minimálních dovozních cenách musí být v souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Musí být také přiměřená, aby vykompenzovala škody způsobené subvencemi, musí být vymahatelná a musí být možné ji kontrolovat.

Úředník EU upozornil, že by jednotná cena vzhledem k různým typům vozidel nefungovala. Minimální cena musí být pro různé výrobce různá, v závislosti na hodnotě prodeje a na tom, zda dostávají subvence. Současná navrhovaná dodatečná cla od 7,8 procenta pro Teslu po 35,3 procenta pro SAIC odrážejí výpočet EK, který zohledňuje dotace, jež firmy obdržely.

EK má rovněž na paměti zkušenosti z doby před zhruba deseti lety, kdy clo na čínské solární panely nahradil závazek minimální ceny. Jedním z nedostatků však bylo rozšířené obcházení tohoto opatření, upozornil úředník. Čína má nyní na fotovoltaickém trhu EU podíl více než 90 procent.

Automobilky BMW a Mercedes čelí poklesu prodeje, a to zejména kvůli Číně

AutoMoto

Výběr článků

Načítám