Hlavní obsah

Brusel jde po Česku kvůli emisím nových aut

Právo, Martin Procházka
Praha

Evropská komise zahájila koncem roku s Českou republikou řízení kvůli legislativě kolem emisí u nových automobilů. Do Česka přitom ale zcela legálně každoročně míří desítky tisíc ojetin, jejichž emise jsou až několikanásobně vyšší.

Článek

„Tato směrnice, kvůli které nás nyní vyzvala Evropská komise, abychom legislativu upravili, se týká schvalování nových typů vozidel. Je to iniciativa navazující na kauzu Dieselgate a řeší, jak jsou státy připraveny na případné další pokusy o obcházení emisních norem. Už máme v běhu novelu, která pravidla opraví,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podotkl, že řízení s Českou republikou není vedeno přímo v souvislosti s Dieselgate, protože tato vozidla nebyla schvalována v ČR.

Ušetří za ojetinu, na filtr už nemají

Za výrazně palčivější problém ale označil ojetiny, zejména ty s dieselovým motorem. „Za mnohem větší problém pro životní prostředí považuji odstraňování filtrů pevných částic. To zvyšuje emise podstatně více a navíc je to nelegální. Jsme zemí, kam se dováží řada ojetin za nízké ceny, a v případech vozů s dieselovým pohonem je mnoho případů, kdy majitel odstraní filtr pevných částic. Koupí si totiž za malé peníze auto, a když mu starý filtr odejde, zjistí, že je velice drahý, a tak ho raději vyjme,“ upozornil Neřold.

Uvítali bychom co nejintenzivnější kontroly v provozu, to je ale otázka policie
Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy

Autu se podle něho po vyjmutí filtru najednou zvýší emise nad jakékoli normy. „V České republice máme na silnicích nepochybně velké množství dieselových aut bez filtru pevných částic. Ta auta samozřejmě neprojdou technickou kontrolou, ale máme zde už i takové služby, kdy se pro potřeby STK tyto filtry půjčují,“ řekl mluvčí.

Pokuta 50 tisíc pro řidiče, půl miliónu pro servis

Řešení ale podle něho není na ministerstvu dopravy, protože legislativa existuje.

„Uvítali bychom co nejintenzivnější kontroly v provozu, to je ale otázka policie,“ doplnil mluvčí. Těm, kteří si auto takto upraví, hrozí podle Neřolda pokuta 50 tisíc korun.

Řidiči upravených vozů mohou mít také problémy při dopravní nehodě, protože nejezdili s vozidlem, jehož parametry deklaroval výrobce. „Pojišťovny tím pádem v některých případech nemusí chtít adekvátně plnit,“ řekl.

Stát kvůli tomu také bude měnit legislativu. „Připravovaná novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích obsahuje ustanovení směřující k osobám, které tyto úpravy provádějí,“ vysvětlil Tomáš Neřold.

Foto: Rypos

Řez filtrem pevných částic

„Dle novely zákona bude muset servis při každém takovém zásahu informovat zákazníka, že tím vozidlo ztratí technickou způsobilost. Pokud tak neučiní, bude mu hrozit sankce až 500 tisíc korun,“ doplnil mluvčí. Provozovatel vozu podle něho mnohdy argumentuje faktem, že nevěděl o tom, že jím objednaná úprava vozidla je zásah do technické způsobilosti.

To ale již nebude možné, protože servis bude mít záznam o tom, že zákazníka informoval, že jeho vozidlo zásahem ztrácí technickou způsobilost.

Související články

Výběr článků

Načítám