Článek
Případný návrat bude spojen s vysokými náklady; před každým závodem je nutné hradit zalistovací poplatek, je nutné i zrekonstruovat Masarykův okruh.
„Mohu potvrdit, že jednání vedeme, je to ale živá věc, detaily jsou citlivé a zatím je nechceme komentovat. Samozřejmě o nákladech spojených s pořádáním velké ceny dobře víme. Za mě byla skvělá nejen pro Brno, ale i celou zemi a stojí za to se pokusit o její návrat,“ uvedl radní.
Spolu s Brnem se jednání účastní i Jihomoravský kraj. „Velká cena, to byl a věřím, že zase bude, klenot Brna, jižní Moravy i České republiky. Významná byla nejen po stránce sportovní, ale i ekonomické. Je to svátek všech motoristů a obrovská příležitost pro lokální ekonomiku, naše turistické cíle a státní rozpočet,“ řekl náměstek jihomoravského hejtmana pro kulturu a cestovní ruch František Lukl (STAN). Zdůraznil, že mnozí návštěvníci závodů při pobytu v Brně objevovali turistické cíle po celé ČR.
Investice se podle fanoušků vyplatí
Jako první o jednání Brna a Jihomoravského kraje k návratu Grand Prix ČR informoval Radiožurnál. Aberl Novinkám potvrdil, že o záměru vědí i zástupci vlády. Otázkou je, nakolik by se akce konala s finanční podporou státu. Půjde o investici v řádech několika set milionů korun.
Mohu potvrdit, že jednání vedeme, je to ale živá věc, detaily jsou citlivé…
Do Brna jezdilo na závodničky vždy v polovině letních prázdnin až čtvrt milionu fanoušků motocyklového sportu z celé Evropy. Fanoušci velké ceny tento legendární sportovní podnik hájí tím, že se finančně Česku náklady vložené do závodů vždy mnohonásobně vrátily.
Nadšený, ale současně trochu skeptický je bývalý motocyklový závodník Karel Abraham, jehož motocyklová kariéra je pevně spjata s velkou cenou. „Na jedné straně jsem moc rád, že se řeší návrat závodů a jen těžko umím popsat, jakou radost bych z návratu měl. Na straně druhé toto jsme vůbec nemuseli řešit! Velká cena neměla padnout. My jsme to říkali, že se nám vyplatí, že ČR dělá reklamu po celém světě. Tehdy nás kompetentní neslyšeli,“ sdělil Novinkám.
Zalistovací poplatek a oprava Masarykova okruhu
Cesta k návratu bude podle něj trnitá, zvládnout se ale dá. V první řadě bude nutné zajistit takzvaný zalistovací poplatek pro promotérskou společnost Dorna, který je třeba hradit vždy před pořádáním závodů.
Před pěti lety šlo zhruba o sto milionů korun. Abraham vysvětlil, že návrat znamená, že bude na Masarykův okruh pohlíženo jako na zcela novou trať, která musí po technické stránce splňovat přísné podmínky pro pořádání závodů. Nikdo už nepřimhouří oko s tím, že ta či ona úprava tratě se udělá do dalšího závodu. Znamená to zásadní investici.
Okruh potřebuje nový asfaltový povrch, rozšíření bezpečnostní zóny v okolí dráhy a úpravu technicky náročné zatáčky číslo pět. Podtrženo a sečteno, jde zhruba o 200 milionů korun, které by se musely investovat do toho, aby byl okruh opět připraven na zářný comeback. Aberl neuvedl, jak by se tyto náklady řešily. Chápe ale, že investice považuje za klíčové.
Velké ceně České republiky silničních motocyklů zlomilo vaz hned několik sporů. Týkaly se úhrady vysokého zalistovacího poplatku Dorně. Ta navíc podmiňovala konání dalších závodů nutností úpravy tratě, na které nebyly peníze. Naposledy se závod jel v roce 2020.