Článek
Nekřesťanské zdanění fosilních paliv a v kontrastu s tím malé či vůbec žádné daně na elektřinu pohánějící automobily by mohly znamenat zásadní výpadek příjmů do státní kasy s tím, jak čím dál méně lidí bude kupovat benzín a naftu v rámci přechodu na elektromobily.
Upozorňuje na to studie britské Nadace RAC, která vypočítala, že do konce této dekády může tamní státní kasa přijít téměř o třetinu příjmů z daní na palivech. Místo 16,4 miliardy liber (477,83 miliardy korun) by příjem mohl být 11,4 miliardy liber (332,15 miliardy korun), tedy o pět miliard (145,68 miliardy korun) méně.
Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci
Takováto částka by podle nadace stačila na správu a údržbu dálnic a nejdůležitějších hlavních silnic v celém Spojeném království na rok, takže to nejsou peníze, nad nimiž jde mávnout rukou.
„Řidiči elektromobilů v současnosti využívají dotací na pořízení a nízkých provozních nákladů s tím, jak se vláda snaží lidi přesvědčit k opuštění fosilních paliv. Ministři ale musí brzy najít způsob, jak zalepí díru v rozpočtu, kterou elektrifikace nevyhnutelně přinese. Může to být zmenšení daňových úlev,“ říká šéf nadace Steve Gooding.
Takový problém čeká vlády nejen ve Velké Británii, ale všude, kde budou chtít přejít na elektrická auta. Řešení se nabízí po vzoru Norska či Dánska, kde jsou konvenční auta extrémně zdaněná, ovšem až za desítky let budou i ta poslední mizet ze silnic, vlády budou muset problém řešit. Jako nejsnazší záplata se jeví prostě zdanit elektřinu používanou k nabíjení aut, což bude znamenat zásadní zvýšení jejich provozních nákladů.