Článek
Nabíjení elektromobilu je dnes otázkou zhruba půlhodiny u těch nejrychlejších stojanů a nejschopnějších aut. Britská firma Gaussion však uvádí, že tento čas dokáže snížit zhruba na třetinu jen vhodným použitím magnetického pole.
Technologie, kterou nazvala MagLiB, má znamenat nabití energie na 240-320 km jízdy během deseti minut. A aby velkoleposti slibů nebylo málo, technologii má být možno použít u všech existujících elektromobilů a všech existujících nabíječek.
Spočívá v instalaci podložky do asfaltu parkovacího místa určeného k nabíjení, která je připojena k elektřině a vytváří magnetické pole. To je navržené speciálně k tomu, aby usnadnilo pohyb iontů při nabíjení.
Škoda odhalila předobrazy šesti elektromobilů
„Ionty se při nabíjení pohybují od katody k anodě. Jenže místo aby cestovaly přímo bez překážek, musí se vyhnout částicím a dalším materiálům. My jsme se podívali na všechny překážky, které ionty musí překonat, a snížili jejich vliv pomocí speciálního magnetického pole,“ cituje britský web Autocar, který zprávu přináší, Thomase Heenana, zakladatele Gaussionu.
Že je to možné, zjistil Heenan v roce 2014, když studoval chování iontů v článcích a začínal s doktorským studiem na Londýnské univerzitě. Testováním dokonce zjistil, že tato metoda dokáže zásadně prodloužit životnost baterie.
„Vzali jsme články, které byly stavěné na to, aby se z nuly na 100 % nabily za hodinu. Nabili jsme je z 10 na 80 % během deseti minut. Udělali jsme to tisíckrát a ony měly vydržet pouze 300 cyklů,“ říká dále Heenan a dodává, že by mohli pokračovat donekonečna: „Ve skutečnosti jsme nebyli ani poblíž limitu.“
Magnetické pole podložky navíc není nijak silné. Podle Heenana je zhruba na úrovni magnetu, kterým si na ledničku upevníte pohlednici. To naznačuje, že spotřeba energie k napájení podložky nemusí být velká. Použití také nijak neohrozí záruku na vozidlo či baterii.
Jak se opravuje baterie elektromobilů? Požadavky jsou přísné
Může se vám hodit na Firmy.cz: Nabíjecí stanice pro elektromobily